Wednesday 19 May 2010

Dagens irritationsobjekt - Postcode snobs!

Idag irriterar jag mig på så kallade postcode snobs. Ni vet, Londonbor som rynkar på näsan så fort en postkod inte är fin nog - områden som ofta är multikulturella eller har ett lite sämre rykte.

Jag irriterar mig mest för att det är så otroligt genomskinligt. Det är helt okej att inte vilja bo i ghettot - men att som många gör hela tiden påpeka med en översittanton och rynka på näsan tycker jag är otroligt genomskinligt. Det är så uppenbart att om man har ett behov att se till att andra människor vet att man faktiskt inte har något att göra med det som är 'lite lite sämre eller billigare', ofta tyder att man har ett behov av att känna sig superior - lite bättre än sina medmänniskor.
Och det är nog detta som irriterar mig mest av allt.

Jag bor i Nunhead i sydöstra London. Det ligger väldigt nära både East Dulwich och Peckham. East Dulwich är ansett vara ett fint område med en massa töntiga dyra små butiker och cafeer med yummy mummies. Peckham som ligger runt hörnet kallas för ghettot....ett mycket trevligt ghetto, måste jag få tillägga. Människor är faktiskt otroligt trevliga, ofta mycket trevligare än alla som spatserar på Lordship Lane.
Hur som helst. Mellan East Dulwich, Nunhead och Peckham finns en stor park. Parken heter Peckham Rye. Självlart vill inte innevånarna med sina snoriga ungar i East Dulwich som ständigt bombarderar det mysiga parkcafeet med sina barnvagnar och blöjor kalla parken för Peckham Rye...nej, i stället blir det 'The Rye' för Dulwich-borna. Eftersom de som bor i SE22 knappast kan ha något med oss från SE15 och Peckham att göra.

Så otroligt larvigt. Ibland undrar jag varför man överhuvudtaget bor i en sådan multikulturell stad som London om man är rädd för det som är främmande.

Sådär ja. Sluta snobba.

2 comments:

Stina i London - Sveriges basta Londonblogg said...

Bara jag som tycker att ett omrade blir finare ju fler kulturer det ar? Det ar ju som sagt var darfor London ar en sa harlig stad!

Anonymous said...

Tycker det låter som att det finns snobberi på fler håll än ett...
Ibland kanske man behöver reflektera lite djupare innan man dömer om människor.