Friday 25 June 2010

Make your weaknesses become your greatest assets

...så står det i min meditationsbok idag.
Det är jag så otroligt tacksam över, att det som jag har kämpat med och mått dåligt över, är idag det som jag är stoltast över. Och det jag har otrolig stor använding för, ja, min osäkerhet, min känsla att inte passa in, mina problem kring sociala relationer och 'boundaries' är något jag verkligen har använding för, jag har ju till och med kunnat göra det in till ett yrke! :)

Och visst kan det vara bra att komma ihåg, att även om livet känns piss just idag, att bara man tar sig genom sina svårigheter och lär sig något av det har du så mycket att ge till dina medmänniskor om dina erfarenheter. Du har en gåva - nämligen ett svar på hur man tar sig genom svåra tider.

Jag skulle aldrig kunna genomföra det arbetet jag gör idag med mina klienter om det inte vore för de otroligt jobbiga sakerna jag har upplevt. Det går inte att känna empati eller visa den förståelse om man inte varit där själv, det är det jag tror på i alla fall. Det är svårt att läsa sig till. Därför är jag otroligt tacksam, att allt skit blev till guld ,så att säga.

Men det gäller att hitta en balans. Och inse att alla människor inte vill ha någon lösning. Vissa vill bara prata av sig, eller klaga - och det är helt okej! Det jag måste komma ihåg är att inte gå in i min terapeutroll till alla människor so jag känner. Endast när de frågar speciellt efter det.
Live and learn, live and learn. Every day.

I kväll flyger jag till Sverige! Mälaren och grillat kött here I come...

2 comments:

Anonymous said...

Jag tycker att du är bra!
Ha det så trevligt i sverige.

barajagjohanna said...

Jag har så mycket att lära av dig. Och det ska jag göra!