Monday 3 November 2008

Vet ni om vad som hander i Kongo?

Kongo i Afrika ligger langt bort, jag vet. Men det som hander dar ar nagot alldeles fruktansvart, jag tror inte att ni vill veta men jag kanner att jag har ett ansvar som kvinna att gora nagot.
I Kongo finns lithium, det som finns i vara mobiltelefoner. Detta amne som vastvarlden ar sa beroende av, krigar manniskor om i Kongo. Dem som ager landet dar Lithiumet finns, far aldrig se pengarna som vi betalar for det. Jag kan inte hela historien bakom det, men stora grupper i Kongo ser till att forvirring och oro skapas i byarna dar detta lithium finns, genom massforstoring - av kvinnor.
Soldater gar in i byarna, stanger in kvinnor och unga flickor i rum och valdtar dem sa att dem blir helt forstorda, eller dor av skadorna. Detta ar ett nytt krigsvapen.
Eve Ensler, forfattare av The Vagina Monologues har vart i Kongo och oppnat ett sjukhus for att hjalpa dessa kvinnor och barn, och varje vecka kommer upp till 100kvinnor for att soka hjalp - dem flesta hinner aldrig dit.

Vill ni hjalpa till? Min vanner Emma Jane Richards och Annie Saunders har startat VDAY London 2009, dem satter upp en teatershow i Februari och alla pengar kommer att ga till VDAY.ORG som arbetar runt om i varlden for att stoppa vald mot kvinnor, satta up sjukhus i Kongo m.m

Ett litet bidrag hjalper, deras donationsite ar http://www.justgiving.com/vdaylondon
For att lasa mer om deras verksamhet ga in pa www.vdaylondon.com eller www.vday.org .
Kanske kan ni skippa 1 kaffe/drink/kladesplagg den har manaden och donera dessa pengar med tanke pa den 8-ariga flicka i Kongo, som blev valdtagen i en manad i streck av en grupp soldater..och fick hela sitt inre forstort?
Tack Stina for en stralande ide! Jag hoppas du forstar att jag blev inspirerad och inte bara snodde ditt pahitt.

GIRL POWER...

4 comments:

Iskall said...
This comment has been removed by the author.
Iskall said...

Forstar jag helt klart, superbra inititiv och jag tanker verkligen gora en donering! http://www.stinailondon.com

SW said...

Stina - kul! Jag gjorde precis en donering till Lepra också!

Anonymous said...

Tack för donationen, hoppas vi kan alla kan hjälpa till att stoppa fattigdom och atrocities som de i DRC (hmm svenska ordet?).

Tyvärr är dock inte våldtäkt något nytt krigsvapen utan snarare ett utav de äldsta och mest använda men likaså mest avskyvärda och fegaste.

Jag hjälper gärna till när jag får tillbaka mitt klonade kort (nedrans fifflare och tjuvar).