Tuesday 21 October 2008

bara ett irritationsinlägg

Jag skrev precis ett långt inlägg om maskulint och femenint, och att jag var på ett föredrag igår där två amerikanska författare (som skrev boken The Rules) påstådde att män vill hoppa bungyjump (söker äventyr) medans kvinnor drömmer om trygghet, villa med trädgård och vitt staket...
Åh det gjorde mig faktiskt riktigt irriterad. Ett utav mina favoritämnen när jag gjorde min undergrad var Psykobiologi av genusutveckling, och jag vet och brukar ofta argumentera för den biologiska delen i genusvetenskap - man kan faktiskt inte bara se till sociala och 'enviromental' faktorer. MEN, detta utalande gjorde mig faktiskt riktigt sur. Jag vet inte varför. Jag tror det har att göra med att denna författare fick mig att känna mig mindre femenin, bara för att jag inte drömmer om 'the american dream'. Är jag mindre kvinnlig bara för att jag inte fantiserar om äktenskap, perfekt villa och välklippt gräsmatta?
Skulle inte tro det, va.

1 comment:

Iskall said...

Den dagen jag star dar med villa och grasklippare kommer jag ta livet av mig, det kan jag lova!!

:)

Och jag haller med, jag blir sa irriterad da man behandlar killar och tjejer olika p.g.a att det ofta finns en social skillnad mellan de tva konen, dock inte sa stor biologisk.

Det varsta ar att det ofta ar tjejerna som star for dessa fordommar och diskrimineringar.

Sjalv hatar jag att bli behandlad som en typisk tjej, jag ma vara feminin rent biologiskt medan mitt sociala beteende till stor grad ar maskulint. Snacka om att man kanner sig krockad!!