Monday 20 October 2008

Svensk i London

Jag la ut min blogg på londonsvenskar.com forumet idag och borjade fundera, på 'svenskhet'. Swedishness? Give me a word God damn it!
Hur som helst. När jag flyttade till London för över sex år sedan så saknade jag ofta svenska saker (mat etc) och tyckte nog att det mesta i Sverige var bättre än det mesta i England. Men efter att ha bott här ett tag, och kommit in i samhället ordentligt - så har självklart mitt perspektiv på både Sverige och England förändrats. Efter 6 år så tycker jag nog att det finns många saker i England som är bättre än i Sverige, för ur mitt personliga perspektiv, det sättet jag vill leva mitt liv - så har England ett bättre liv att erbjuda än Sverige har. Det är säkert så att om man mäter livskvalitet mer objektivt, så kanske Sverige får högre poäng. Men jag älskar fart, liv och rörelse. Här i London bryr sig inte så många om normer - man placerar inte människor i fack. Det finns ingen tid att bry sig om vad grannarna ska tycka eller om man sticker ut för mycket. Stick ut så mycket som du vill! :)

London är mitt hem. Jag älskar min lägenhet (som tydligen är väldigt svenskt inrett enligt the english) och här känner jag mig mer hemma än någon annanstans. När jag flyttade hit så frågade min chef mig vad jag skulle sakna från England om jag flyttade härifrån. Då, visste jag inte riktigt. Nu skulle listan bli LÅNG...

S xx

3 comments:

Anonymous said...

Har du egen lägenhet?
Vad kostar det?
Klarar man sig bra med studielån från Sverige eller kanske du arbetar också?

Tack på förhand.

SW said...

Lisa: Kul med frågor!
Jag pluggar på deltid så jobbar tre dagar i veckan, och klarar mig utmärkt på min lön och studielån. Har sett till så jag har ett välbetalt deltidsjobb. :) När jag gjorde min BSc för ett antal år sedan så läste jag på heltid, jobbade extra inom hemtjänsten och hade aldrig några problem med pengar vad jag kan komma ihåg. Det tredje året levde jag endast på CSN (nästan) för jag hade inte tid att plugga, och det gick bra med det. Men jag bodde ganska billigt på den tiden.

Nu bor jag i en stor fin fyra (engelsk 3bedroom flat), i en mysig del av Islington som heter Newington Green. Jag delar den med mina två bästa tjejkompisar. Vi har stort vardagsrum plus kök, trädgård på både baksidan och framsidan av huset. Jag betalar högst hyra av oss för jag har det största rummet (ca 17 kvm) och för det lägger jag ut £600/månaden. Men man kan hitta mycket billigare om man så vill, det beror helt på vart man bor och hur många man delar med, om man har stort kök, trädgård etc så blir det dyrare...

Anonymous said...

Tack snälla för svar.
Vilket är det bästa sättet att hitta boende?

Skulle själv kunna tänka mig Islington,eftersom det ligger nära Shoreditch.

Läser flera bloggar av londonsvenskar och förvånar mig mycket över hur bra ekonomiskt alla verkar att ha!
Ändå är ju London världens dyraste stad.
men gäller väl att tjäna megabucks :)


Vad är ett bra deltidsjobb?Timlön?

Lycka till med din utbildning!