Monday 15 December 2008

Bojkotta Oxford Street

Jag gjorde något otroligt korkat idag - jag cyklade in till stan för att handla julklappar och hamnade på Oxford Street. Det måste vara den värsta gatan i London. Jag råkade stöta på min kompis Samira och följde med henne för att gå till Laura Ashley butiken vid Marble Arch, tyvärr så hade den flyttat, men det upptäckte vi inte förens vi hade gått hela vägen upp till Marble Arch. Jag tycker så synd om alla turister i London som går runt West End, speciellt Piccadilly Circus och Oxford Circus. Det är otroligt mycket folk där, alla har bråttom och frustrerade och man kommer ingen vart. Alla caféer är överfulla och det är brist på bra ställen att äta på. Dessutom får man absolut ingen känsla av vad det riktiga London är, enlig mig i alla fall.
Alla butiker som finns på Oxford Street kan man hitta på alla andra high streets. Trafiken och alla nedrans bussar som kör på Oxford Street gör att det är bullrigt och otrevligt. Man kommer ingen vart och människor är så himla stressade, frustrerade och otrevliga. Åh jag är så tacksam att jag inte jobbar inne i West End!
Nej resten av mina julklappsköp får bli i Islington, Hoxton eller Clerkenwell. Här finns ju alla man behöver egentligen, Upper Street har en massa små söta butiker där man slipper trängsel, köer och otrevliga människor som trampar dig på tårna.
Oh darling, I don't do the West End...(som jag brukade säga för några år sedan när jag aldrig lämnade Shoreditch)

6 comments:

Anonymous said...

Oxford street är inget trevligt, det kan jag hålla med om (jag blir galen när det är så mycket människor!), men jag går dit för Bershka, min favoritaffär. Vad jag har förstått, så finns den ingen annanstans. Eller?

Anonymous said...

Jag haller helt med!

Jag shoppar en hel del pa Regent Street eftersom jag jobbar dar och det ar en aningen battre, men Oxford Street undviker jag helt.

En favorit ar dock High Street Kensington eftersom det ar mindre busy, battre sortiment i affarerna och oftast trevligare service.

Har aven blivit lite av en stammis pa Westfields, men jag ar inte helt for shopping centers och det lar ta ett tag innan det blir en ingnodd favorit.

Lycka till med ovriga julshoppingen :)

Kram// Stina

Anonymous said...

Usch, jag får nästan mardrömmar i vaket tillstånd. Ser framför mig hur folket myllrar både upp och ner från the tube station vid Oxford Circus och sedan fortsätter storma framåt. Den delen av stan utsatte jag mig endast för tidigt på dagen, gärna mitt i veckan. Aldrig annars. Brr. Har man inte redan svårt för stora folkmassor så hjälper det här minsann till...

Anonymous said...

jag håller med! min skola ligger vid oxford circus, och jag måste räkna med 10 min extra restid bara för att ta mig igenom folkmassorna från tunnelbanan. SUCK!

Alexandra

SW said...

Johanna, nej Bershka kanske inte finns nagon annanstans, det har du nog ratt i!

Stina, jag tycker High Street Ken ar helt ok, men om jag ska ner till Kensington valjer jag nog Kings Rd! Sa skont att slippa all trafik...
Westfield har jag aldrig varit pa men kanske ska vaga mig dit nagon gang efter all julhysteri och salehysteri ar over...

Linn, jag vet - det ar hemskt. Anda envisas alla turister med att aka just dit! Tycker det ar synd eftersom det finns sa himla mycket annat att se, mycket som de flesta turister inte hor talas om.

Alexandra...tell me about it!

Anonymous said...

Det bästa på Oxford Street är fan H&M. Börjat älska den affären sen jag flyttade ifrån Sverige.

/Miriam