Wednesday 9 September 2009

Konstant hunger

Eftersom jag cyklar lite mer än vanligt nu, cirka 35 km om dagen samt går promenader på detta så behöver jag naturligtvis äta mer. Jag är konstant hungrig - hjälp, snälla läsare, ni som vet bättre än jag, vad kan jag äta som är enkelt (jag tycker inte det är kul att laga mat) och går snabbt, men ändå går att njuta av?
Jag har gått ner i vikt på sista tiden också och mina byxor och shorts har börjat hänga lite väl mycket nu, det är inte kul.

Någon som kan ge mig ett råd?

5 comments:

CarolineEiLondon said...

Ladda med mer kolydrater. Jag brukar koka stora lass fullkorns pasta (eller vanlig saklart) och sedan gora pasta sallader med gott som feta ost, avocado, lok, tomat etc. Hall pa olivolja och salt och peppar. Haller sig i kylen ett par tre dagar och gar pa 10 min. Snabb och billig mat. Var inte radd for fett i form av avocado, ost, och olivolja om du har gatt ner en del.

Stina i London said...

Sainsburys gor valdigt god farsk tortellini. Fyllningarna brukar vara valdigt goda och tillsammans med en god sas sa ar det toppen. Kokar pa 1 min och gar att frysa in (da 2 min)

En annan sak ar bakad potatis, det ar mycket kolhydrater, men kanske aningen for snabba. Beror pa vad man klara och ej! Du kan gora flera stycken at gangen och sen varma upp dom i micron och servera med valfri rora. Guacamole, kyckling rora eller en god rakrora.

Vill du ha nagot lite mer fett/ proteinrikt sa gor en god omelett. 2-3 agg som du vispar (jag struntar alltid i mjolken), steker i stekpanna och toppar med valfri fyllning nar det borjar bli klart. Fetaost, tomat, spenat och oliver ar en favorit.

Lycka till!

Kram

Ces said...

Haller med Stina om bakad potatis, men om det ar for snabba kolhydrater sa prova sot potatis. Baka ett par stycken och dom haller ca 3 dagar i kyl.

En pasta sallad haller i 2-3 dagar i kyl beroende pa var du har i den.

Eller gor en stor kyckling/fisk/kott gryta och frys in i portioner. Servera med brod.

Jennifer said...

Håller med föregående talare om färskpastan och diverse såser till men en favorit är annars ungnsbakad lax och grönsaker. Olivolja i en ungsfast form, en bit lax med citronpeppar på och en form med valfria grönsaker och rotfrukter som paprika, zuccini, sötpotatis, coctailtomater, champinjoner, broccoli etc efter smak. In i ugnen på 200 grader i 20-30 min och servera med en kall sås eller smaksatt gräddfil. Kanske inte så fort som du vill men fantastiskt god mat för latmaskar som mig då det sköter sig själv och man kan ta en dusch eller liknande under tiden. Annars kan jag rekommendera quinoa(kokad i grönsaksbuljong) sallad med valfria ingredienser och tillbehör som håller sig i några dagar i kylen!:) Havregrynsgröt är också super med rivet äpple och kanel.

Anna said...

Du får börja spankulera över vägen och komma hem till mig och äta i höst helt enkelt ;)

Jag tycker att det är sååå skönt att ha typ köttbullar, biffar, köttfärssås och sådant i frysen som man kan micra när det är läge och göra något snabbt till som man gillar.