Friday 18 September 2009

obetydlgt för mänskligheten, ett stort steg för sofia

Vet ni vad. Jag har förändrats, på sätt som jag aldrig trodde skulle varit möjligt. Jag blir lika förvånad och shockad varje gång jag förstår att jag har lyckats göra något som förut skulle ha varit en omöjlighet.

Den här gången handlar det om att stå upp för mig själv, att inte låtas bli manipulerad till att göra saker som jag inte vill göra.

När jag tog min lägenhet så var det bestämt ganska tidigt att en bekant till mig skulle dela den med mig. Hon betalade en holding deposit på 200 pund och allt var klippat och klart, vi skulle flytta in den 11 Septemeber. När hon sedan ringer den 9:e september, två dagar innan flytten och säger att hon har 'changed her mind...' så blir jaf självklart superstressad. Hur ska jag ha råd med en helt hyra själv, plus resterande deposition?
Som tur var hade jag tillräckligt med pengar så jag kunde flytta in, men det var knappt. Hon satte mig verkligen i en jobbig situation, men det är sådant som händer. Det värsta med hela grejen var att jag på fredagen så stötte jag på henne, och då kräver hon att få sin holding deposit tillbaka! Hon var arg och otroligt manipulerande. Försökte trycka på alla mina knappar för att få mig att ge henne pengarna tillbaka. Men jag stod på mig, jag tänkte, att nej, sjutton heller, man måste sätta gränser. Hon får för fjuttsingen lära sig av sina misstag, ta ansvar för sina handlingar.

Så skönt. För jag vet, att för ett år sedan skulle jag ha blivit rädd och kännt ett sådant obehag om någon blev arg på mig, om någon skulle tycka mindre om mig för att jag inte levde upp till deras förväntningar.

Now, I don't really give a damn! Vilken jäkla frihet det är.
För det viktigaste är vad jag tycker om mig själv. Kan jag leva med mitt beteende? Mitt samvete? Mina handlingar?

Någon sa till mig en gång, 'Sofia, do get self esteem you need to do esteemable things'. Jag fattade inte riktigt vad hon menade, men nu gör jag verkligen det. Do the action first, and the mind will follow.

Allt är möjligt. Glöm inte det.

4 comments:

Anonymous said...

bra gjort..

Jag tycker verkligen att du gjorde ratt. En deposit ar for att 'halla' lagenheten och som en forsakring pa att du kommer flytta in. Hon hade aldrig fatt tillbaka den om det hade varit en 'vanligt hyresvard' sa varfor skulle du betala tillbaka den. dumheter!!!

fortsatt att sta pa dig!!

xx L

Ces said...

Haller med Linda! Starkt jobbat!

kram

Stina i London said...

Jattebra gjort! Jag star har med pompoms och tjuter hejjarramsor. Du gjort HELT ratt, men det ar inte darfor jag hejar. Jag hejar for att du vagade for det ar inte alltid latt. Stor guldstjarna! Kraaaaaaaaaaaam

Linn said...

Sjukt bra gjort, Sofia! Allt för många beter sig i dag som din tilltänka inneboende gjorde och för få tycks våga göra som du - stå upp för sig själv och sitt. Tyckte att du gjorde helt rätt. Det måste ha krävt både mod och styrka, men du visade att du besitter både och. Grymt bra. HEJA!