Wednesday 4 November 2009

Att göra en MSc....



Jag har haft en jättelång skoldag - start med seminarium kl 10.30 och sedan lektioner fram till 20.30 på kvällen med en rast på 30 minuter. Vi pratade bara om cognitions och explicit, implicit, attentional bias och en massa tråkiga processer hela dagen. Psykologi är inte som många tror, vi sitter inte och analyserar en massa drömmar och annat tjaffs utan håller på otroligt mycket med att diskutera en massa vetenskapliga cognitiva processer. Denna termin ägnar vi oss åt att diskutera 'automaticity' som handlar om hur vi fattar beslut - har vi någon fri vilja eller är vi styrda av inlärt beteende som sker automatiskt utan någon medveten tanke bakom det?

Föresten, jag ljög litegranna. Eftersom vi studerar psykoterapi på min kurs också så ägnade vi 45 minuter att diskutera vad de tomma stolarna i salen betydde för oss. 'What do you feel about the empty chairs?'...'Not much!' sa jag.
Herre gud, visst tycker jag att terapi kan vara jättebra men hela grejen med att behöva känna en massa om allting och överanalysera allting känns så otroligt löjligt.

Nu ska jag göra ingenting en stund. Glasögonen är föresten inte mina, lånade klasskompisen Hanna's eftersom jag blev så uttråkad.
See you later!

No comments: