Tuesday 10 November 2009

Dagens viktigast lärdom!



Jag har druckit blåbärssoppa idag. Vet ni hur man översätter blåbärssoppa till engelska?
Nej, det är inte blueberry-soup. Det är BILBERRY SOUP. Sofia har nämligen lärt sig något nytt idag, och det är de svenska blåbären som vi har i Sverige och gör till exemple blåbärssoppa av, kallas inte blueberries på engelska utan bilberries! Våra svenska blåbär är en annan sorts bär till de blueberries som säljs här i UK, de är besläktade, men inte samma bär. Jag tyckte detta var jättekul att få veta, eftersom jag länge har undrat över hur engelska blueberries kan smaka så annorlunda till våra svenska blåbär.

Här är artikeln som talade om för mig hur det låg till. Skönt att slippa behöva filosofera över det år framöver...

1 comment:

Karin said...

ahaaaa... ja, det ar sa jakla skont nar man plotsligt far reda pa sanningen till sana dar till synes onodiga saker. ibland kan jag uppleva att det kanns som att varlden vands ratt nar saker klaras ut. petitess-ryttare, javisst!
kram