Monday 15 March 2010

Man or Mouse?

Jag och min EJ har väldigt många uttryck. Ett utav dessa är 'Man or Mouse?'.
Beter sig killar/män som små möss runt omkring dig eller vågar de vara män? Vågar de ta för sig? Eller fjantar han bara runt som en liten mus?

Jag har nyligen förstått att jag älskar riktiga 'gentle mens'. Jag tycker om män som vågar vara män, som vågar visa sin uppskattning på riktigt, som har tillräckligt mycket självförtroende att fråga att ta del av min dyrbara tid. :)

Jag bryr mig inte om vad jämställdhet säger, jag tycker om män som öppnar dörren, håller i handväskan, betalar för mig, hämtar mig med bil - inser att det enda sättet de kommer att få mig att gå på en dejt med mig är att hämta upp mig, vid min dörr - yes! Det är en sådan otroligt bra egoboost - och det är en väldigt speciell känsla att känna sig så uppskattad.

Jag är helt för jämställdhet på alla sätt och vis, men har ändå lärt mig genom mina psykologistudier att det är en skillnad på män och kvinnor, och att viss del av denna skillnad grundar sig i biologiska faktorer. Forskning visar att vi inte är födda som ett blankt papper - det vi och blir inte är inte endast upp till hur samhället formar oss, utan vi har instinkter. Och det jag har lärt mig genom att umgås med män den senaste tiden är att de tycker om att känna sig som män. Om de känner sig mer manliga genom att öppna dörren åt mig, eller bära min handväska, eller köpa en drink, så tänker inte jag stå i vägen! Detta betyder inte att jag undervärderar mig själv som kvinna, herre gud, klart jag kan göra allt det där själv - men det är ju inte det det handlar om. Precis som jag älskar att klä mig kvinnligt för att det får mig att känna mig som en riktig kvinna, så tänker jag inte stoppa en man från att känna sig som en riktig man om det är nu det han vill.

Happy days. :)
Sx

3 comments:

Ems said...

Excellent! Kunde inte sagt det battre sjalv! I LOOOOVE it nar en man ar en man, oppnar dorrar och haller mig runt axeln for att beskydda mig - Det ar underbart!

Albin said...

tycker definitionen av en riktig man i detta inlägget är lite väl generaliserande, jag kan känna mig som en riktig man (tycker dock det låter löjligt) utan att göra något av det just nämnde - tycker att det går att visa på fler sätt än genom symboliska gester. att det skulle boosta vårt självförtroende att vara den "starke" känns ganska konstigt. du brukar skriva rätt vettigt men detta tycker jag var konstigt. men som tur är så är vi alla olika, det är väl mest just det jag invänder mot här - låter som att vi alla skulle vara sådana.

Stina i London - Sveriges basta Londonblogg said...

Haller med, gentlemen ska det vara! Jag vill bli artigt behandlat och respekt ska alltid vara prio no 1.

Dock sager det inte att man ska ha specifika uppgifter beroende pa vad man har mellan benen, jag tycker namligen det ar trevligt att oppna dorrar for killar ocksa.

Det kanns fel att konsgeneralisera men nagot som ar helt klart ar att det ar sa mycket underbarare att umgas med manniskor som ar saker i sig sjalv och darfor vaga bjuda pa saker som att satta nagon annan forst etc.

Och den dagen killen dyker upp med handvaska sa LOVAR jag att halla den ;)