Sunday 21 February 2010

Go Love Your Body



Igår hade jag en otroligt intressant konversation med min vän C som jag var ute och åt middag med. Hon ska åka hem till sin systers bröllop i Sydafrika och var riktigt arg på sig själv att hon inte lyckats gå ner till 9 stones (58 kg). Jag tittade på henne och sa....but C, you are GORGEOUS!

Vi började därefter att prata om våra kroppar, kroppsideal, förhållande till dig själv och din kropp - och hur man alltid vill ha det man inte har.

Jag har en smal men päronformad figur vilket gör att jag är väldigt liten upptill, däremot har jag höfter och rumpa. När jag var yngre var jag otroligt spinkig vilket jag hade ett otroligt komplex för, och precis som många mår dåligt över att de är överviktiga hatade jag min smala formlösa kropp och kalvlånga ben. Jag var jätteavundsjuk på alla tjejer som hade former, speciellt de som hade bröst - ni skulle bara ana!

Det verkar som många tjejer vill ha just det de inte har. Jag tyckte inte om mig själv som smal och slender utan ville ha just en sådan kropp som min kompis C har, kurvor och något att ta i. Det är inte förens de senaste två åren som jag har börjat känna mig nöjd samt utvecklat ett bra förhållande till min kropp. I stället för att stå inför spegeln och titta på allt jag inte är nöjd med så letar jag efter det jag tycker om, och jobbar på att tycka om det ännu mer - på så sätt blir komplexen mindre och också mindre vesentliga! Ett annat self esteem body boost är att låta dig bli fotad, när man står framför spegeln tycker jag i alla fall att det är mycket lättare att vara självkritisk.

Men visst är det intressant ändå, att jag många år drömde om att bli mer kurvig medans många andra kämpar för att gå ner i vikt och dra ner på kurvorna...som sagt, gräset är alltid grönare på andra sidan.

No comments: