Wednesday 7 October 2009

Andra året av min MSc i psykologi

10.30 - 12.00 Seminarium
12.00 - 13.15 Group experience/Methods of counselling
13.30 - 15.30 Advanced cogntive psychological processes
15.45 - 17.15 Pharmacology
17.45 - 20.30 Advanced psychobiology

Ni som känner mig eller har läst inne på min blogg ett tag vet nog om att jag gör en master of Science i psykologi. Jag är inne på mitt andra år nu, jag studerar på deltid eftersom jag jobbar heltid samtidigt och det passar mig bra. Jag är på universitetet en dag i veckan, från klockan 10.30 på morgonen fram till 20.30 på kvällen. Som ni är det en otroligt intensiv dag jag har på universitet, med två korta 'tea breakes' och en lunchrast på 30 minuter.
Det är lite skillnad från när jag gjorde min undergraduate i psykologi, där vi säkert bara hade fyra lektioner på hela veckan.
Utöver tiden som vi spenderar i skolan ska vi också ha 100 timmar av praktik och 50 timmar av clientcontact för en case study som vi ska göra...phew!


Men jag trivs, jag är stolt över att jag klarade av första året och tror att jag kommer att klara av andra året med. Jag känner mig mycket mer avslappnad detta året, har inte alls lika mycket prestationsångest utan tar det ganska lugnt än så länge. Kurserna är mycket mer avancerade detta år men väldigt spännande.

En sak som jag har förstått under mitt första år av kursen är att jag inte alls vill bli en traditionell terapeut, jag kan faktiskt inte tänka mig något tristare än att sitta och prata med människor om det förgångna och deras känslor om det nu. Om jag överhuvudtaget ska arbeta som terapeut får det bli CBT med en släng av positive psykology. Vi får se vad det blir av mig, helst av allt vill jag jobba preventativt med ungdomar - tyvärr satsar dagens samhälle endast på crisis intervention och skiter i att ens försöka förebygga problem.
Jaja, vi får väl se, nu är jag trött efter en hel dag med diskussioner om automaticity, free will och prozac. Jag behöver lätta min hjärna med lite skräp-tv!
Time for hollywood wifes...

No comments: