Monday 5 October 2009

Idag har jag funderat över...

...hur man handskas med en tonåring som är otroligt destruktiv men absolut inte har någon alls som helst anledning till att vilja förändra sitt beteende...

Vi har en 14 årig tjej på jobbet som redan har hunnit med att bli arresterad för money laundring samt olaga hot. Hon är ute hela nätterna med en massa gangsters, super sig full och sätter sig själv i extremt farliga situationer. Hon har absolut ingen anledning till att ens vilja förändras, eller hoppas på ett bättre liv. Varför skulle hon? Hon får inga extrema konsekvenser ännu, hon får fortfarande det hon behöver, hon vet inte om att hon håller på att förstöra sitt liv. Hon kommer säkert inte att fatta vad hon håller på med förens hon har förstört allt.

Vad ska man göra, jag kan inte stå och titta på. Man får väl helt enkelt försöka lära henne att utsätta sig för så lite faror som möjligt. Harm minimisation.

Hon påminner mig så mycket om mig själv. Nog för att jag hade otroligt mycket bättre förutsättningar som tonåring jämfört med den här tjejen, men det är något, hennes ilska, hennes frustration, hennes barnsliga attityd till att hon alltid kommer att klara sig.

Något att klura på.
Early start tomorrow. Godnatt.

No comments: