Sunday 25 October 2009

Seasonal Affective Disorder


Jag tycker inte om vintern, jag hatar morkret som infinner sig och har tror sjalv att jag lider av SAD (Seasonal Affective Disorder) . Forra aret var det fruktansvart, jag har aldrig gatt in i en sadan depression som jag gjorde da under julen. Jag var helt besatt av otroligt morka tankar, sov bort hela julen och madde piss. Det var som varst i december och januari men blev inte helt bra forens varen kom da allting blev mycket ljusare. Jag har pa de senaste veckorna kannt av vissa symptom igen och har darfor bestamt mig for att kopa en ljuslampa med artficiellt solljus. Jag hoppas att det kommer att hjalpa! Darfor ska det aven bli valdigt skont att jag inte ska aka hem till Sverige och fira jul i ar eftersom det ar annu morkare dar an i England.
Kan inte bestamma mig for vilken lampa jag ska kopa dock, ar det nagon av er som har nagon erfarenhet? En stark, bra lampa eller en 'sun rise' lampa med kombinerad vackarklocka?

2 comments:

Karin (hultan) said...

Jag har en wake-up-light från Philip, and I lööööv it! Det är en väckarklocka, men, man kan ju ha den tänd som en vanlig lampa också. Vet dock inte om den "hjälper" på det sätt du efterfrågar, grejen med den här är att den främst ska hjälpa en att vakna bättre, och ge en mer energi under dan.

Visst, jag vet inte hur mycket den faktiskt hjälper och vad som bara är psykologiskt, men, jag kan ändå konstatera att den hjälper mig. Och det är ju det viktiga!

Däremot blir jag aldrig sådär djupt påverkad av vädret, jag har bara väldigt svårt för mornar. Och jag hatar vanliga pip-pip-pip-väckarklockor.

Jag känner rätt stor skillnad när jag använder den här, med att jag vaknar på ett skönare sätt, och känner mig mer utvilad. Den funkar så att lampan gradvis tänds under en halvtimme innan man vill vakna, så att kroppen ska hinna förbereda sig, typ. Sen kan man välja om man vill ha ljud till, vilket jag behöver. Fågelkvitter, vågskvalp, grodkväk, radio och (hemska hemska) pip, är signalerna som finns på den jag har!

Så, jag gillar den verkligen, men, jag tror att det beror på vad det är man behöver!

Zaba said...

SAD lightboxes och även väckarklckorna fungerar definitivt. Om du har råd så rekommenderar jag att du skaffar båda (ljuset i väckarklockorna är inte skarpt nog för att användas som lightbox).

Har du inte råd med båda så får du fundera på vilken tid på dygnet som är jobbigast. Har du problem att gå upp så kan väckarklockan vara lösningen.

Är ditt problem deppighet och håglöshet så köp en lightbox, den ska ha minst 10,000 lux för att fungera bra.

Har haft en lightbox sedan förra året och märker verkligen en skillnad.

Men när det är som jobbigast tar jag även hjälp av solarium, max 2 ggr per år dock eftersom jag varken är ute efter solbränna eller cancer, och St John's Wort tabletter från Holland & Barretts.