Tuesday 22 December 2009

Efter projektet

Ehm, ni som läser min blogg vet kanske om att jag hade ett litet projekt förra veckan. Jag körde nämligen en diet, inte en bantning eller en fysisk hälsokur, utan en seven day mental diet. Negativa tankar var förbjudna, jag fick inte underhålla någon slags negativa tanke överhuvudtaget. Detta kanske låter ganska lätt, men det kan jag lova er att det var det inte! Att ständigt vara medveten och försöka fånga kontrollen över sitt tankemönster är väldigt ansträngande, och jag klarade inte riktigt av det i sju dagar. Detta berodde mycket på att jag inte riktigt hade full förståelse för var det var jag gav mig in på i början utav veckan, därför ska jag fortsätta göra det efter jul.

Självklart tänker jag inte lägga av totalt med att tänka positivt nu efter att jag har gjort mitt första försök till the seven day mental diet, jag har insett att jag mår mycket bättre av det. En annan sak som jag har insett att jag behöver är en bättre morgonrutin. När jag gjorde min diet så gick jag upp varje morgon, tände ett ljus och läste fem sidor utav spirituell litteratur. Det hjälper mig jättemycket eftersom jag nästan varenda jäkla morgon vaknar upp med tusentals hundra tankar om vilken dålig människa jag är och hur allt kommer att gå fel....bra sätt att starta dagen va? Nej, just därför behöver jag läsa något som får mig på andra tankar, något som får mig att inse att allt inte är så pissigt som min nyvakna hjärna vill få mig att tro.

Jag har även ett till projekt som jag ska börja med, det handlar om att förbättra min självkänsla och dra ner kraven som jag ställer på mig själv. Jag har otroligt höga förväntningar på mig själv vilket kan vara riktigt tröttsamt vissa dagar - och även om jag gör allt och mycket mer så är jag aldrig nöjd. Jag ska börja klappa mig själv på ryggen lite mer och även lista ut vad det är som gör att jag är så himlans hård mot mig själv.

Det här med personlig utveckling tycker jag är otroligt spännande och väldigt kul, vissa skriver om hälsosam kost och träning - och precis som många säger, 'You are what you eat'...så säger jag, 'You are what you think!'.

6 comments:

Stina i London said...

Tre ord: Spannade, svart, inspirerande!

Tre till: Du ar cool!

Ett till: Kram ;)

Matilda said...

Detta låter så sjukt intressant! Fortsätt skriva om dina personliga utveckling, kloka tankar, dela med dig av dina erfarenheter!

& gör som jag gjorde i min blogg. Stanna upp då och då, Tänk vad har jag uppnåt? Vad har hänt, och var stolt över dina framsteg! Lycka till! & God jul!

Zaba said...

Härligt projekt det verkar vara, lycka till med andra försöket på nya året.

God Jul!

Anna said...

God jul fina Sofia och lycka till med projektet! Kramar!

barajagjohanna said...

Det är så viktigt det här. När jag för några dagar skrev lite om 2009 råkade jag skriva ett projektet för nästa år är att jobba på självkänslan. Och jag MÅSTE hålla det. För det är inte lätt att ha höga krav och aldrig bli nöjd. Jag VET ju att jag inte behöver prestera bäst för att duga. Jag VET att jag är bra som jag är, att jag duger och att det jag gör är tillräckligt. Men någonstans verkar jag ändå inte veta... Ja, det är märkligt. Och så viktigt och intressant.

Victoria said...

Låter riktigt intressant det där! :)