Thursday 10 December 2009

let's get spiritual

Oh my, jag har precis beställt två böcker av Emmet Fox - The Sermon on the Mount , samt Power Through Constructive Thinking.

Jag har på något sätt alltid jagat efter något, letat efter något som kommer att göra mitt liv 'complete'. Jag brukade säga för några år sedan, att jag väntade på att mitt liv skulle börja. En god vän sa till mig...'Sofia, ditt liv började för 23 år sedan'. Nu nästan fyra år senare försöker jag att leva i stunden, och uppskatta det jag har, men jag kan fortfarande gå runt och inbilla mig om att 'bara jag får det, det jobbet, den saken, den utbildningen, så kommer mitt liv äntligen ta fart och jag kommer att vara nöjd och lycklig'.

Men det funkar aldrig. Jag har försökt med så många saker, och jag är aldrig riktigt nöjd, materiella saker, utbildning, jobb, pengar, inegnting ger mig en känsla av 'contentment'. Jag är inte olycklig, men jag letar fortfarande. Och nu ska jag börja leta på allvar, svaret finns inom mig någonstans, inte i det nästa jobbet, i den nästa utbildningen, i ett annat land, i ett bankkonto fyllt med pengar.

Nej, känslan av satisfaction , tacksamhet och att man lever ett meningsfullt liv tror jag att jag hittar inom mig. Det gäller bara att skaffa sig nya attityder, ett annat sätt att tänka på, så ska det nog gå bra. Och till hjälp tar jag Emmet Fox, sicken snubbe alltså!

2 comments:

Zaba said...

Ett av mina favorit uttryck är ignorance is bliss. Ju mindre man vet och ju mindre man har desto lyckligare verkar man vara.

Det verkligen slog mig plötsligt en dag när jag önskade att jag hade en grej att jag hade allt jag behövde och mer. Nu känner jag faktiskt för att göra mig av med saker.

Stina i London said...

Vad fint skrivet, jag tycker du har valdigt mycket ratt i det du skriver :)