Saturday 12 December 2009

Lusse lelle och Westfields

Jag besökte shoppingcentret Westfields för första gången idag. Var där för att möta upp några vänner på Wagamama och hade lite tid över innan Luciaframträdandet på Svenska Kyrkan, så jag gick runt på Westfields i cirka tio minuter.

Jag har aldrig tyckt om shoppingcenters, vet inte riktigt varför men jag finner aldrig någon som helst glädje i det. Och Westfield var fruktansvärt.
Jag vet inte vad det har blivit med mig på senaste tiden, men jag blev riktigt upprörd. Är så förbannat trött på vårat överflöds samhälle, köphetsen, GIMME GIMME...
För att inte tala om den där fula champagnebaren som finns på Westfields. Shit vad larvigt, människans behov av att känna sig lyxig ska självklart tillfredställas med en paus för champagne - jag menar, kaffe är väl ändå SO 2008 eller?

Snabbt som attan flydde jag stället och begav mig till svenska kyrkan för att möta upp Ida, Angelika och Dave för att gå på Lucia - och jippie vad bra det var. Prästen talade väldigt fint om den rebelliska tonåringen Lucia var, hon som gick mot sina föräldrars och samhällets krav och gjorde det hon trodde på i stället. Han talade också om vad ljuset betyder, hur vi finner ljus, kraft och tro i möten med människor, och hur vi kan sprida ljuset vidare via vår tacksamhet.
Jag tyckte om att sitta och lyssna på prästen och det han hade att säga. Kanske man skulle börja gå i kyrkan. Why not, liksom? :)

3 comments:

Karin said...

vet du, det har jag ocksa tankt. och inte bara for att eva berattade om att hon behover en referens fran en prast for sitt volunteer jobb!

sa jakla jobbigt att jag jobbar till 2 pa lordagar bara, tank om jag skulle snarka i kyrkan liksom?

Zaba said...

Prällen Mikael är bäst, har redan bett honom om en referens.

Präster är ju även bra att ha om man behöver karaktärs referenser, vilket hänt mig en gång förut.

Stina i London said...

Du har sa ratt i det du sager om Westfields och andra kopcenters. Det ar sa hemskt fake och komerciellt!

Ibland gar jag dit nar det ar nagot jag maste ha eller inte orkar ta mig langre bort men tusan sa deppigt det ar.

9 ggr av 10 slutar det dessutom med att jag far panik i slutet av alla manniskor och bara maste ut darifran.

Suck, deppigt.