Sunday 10 January 2010

Let's do it again...GO AND LOVE YOURSELF!

Hela min livsfilosofi bygger på några små, små saker. Dessa är;

Go and love yourself, mitt nyaste uttryck! Jag älskar det, tycker det är helt brilliant. Jag vaknade nämligen upp en morgon med mitt vanliga morgonhumör och tänkte, 'Go and fuck yourself'...men så tänkte jag om och sa i stället högt till mig själv, stopp och belägg, 'GO AND LOVE YOURSELF!'

Mission Sparkle, jag försöker alltid leva i ljuset och sprida ljus till andra människor och resten av världen. Detta hjälper mig otroligt mycket i mitt eget liv och att i stället vara rädd för att misslyckas, alltid försöka leva med den attityden att det kommer att gå bra och söka efter det som är positivt i stället för det som är negativt.

Hjälpa andra, livet för en otroligt självcentrerad människa som jag är blir så otroligt mycket lättare om man lär sig att hjälpa andra, det behöver inte vara något jätteprojekt utan handlar bara om att försöka komma ihåg att vara en medmänniska och vara där för andra människor. Det gör så att jag lättare glömmer bort mina egna ilandsproblem som jag lätt förstorar upp, samt att jag också då känner att jag gör någon slags nytta i världen. Det är det lilla som kan hjälpa som mest, ni vet, när någon behöver hjälp med barnvagnen upp för en trappa, eller bara ett hoppfullt leende och en kram.

Och tro mig, detta är saker som jag själv har fått lära mig att göra. Jag tror ofta människor får den bilden av mig att jag är född som en glad och positiv människa, som inte har så många bekymmer utan mest skrattar hela tiden. Det är inte sant, jag har jobbat stenhårt med mig själv, mitt beteende och mitt tankesätt i ett bra tag nu, och det kommer fortfarande inte naturligt för mig att tycka om mig själv eller resten utav världen. Jag måste fortfarande ta ett eget beslut till att göra det, och det krävs en hel del action. Ibland skriver jag flera sidor varje dag, jag läser mycket litteratur om just självkänsla, constructive thinking och spiritualitet, och sätter ständigt nya mål för mig själv. Dessutom är jag ganska duktig på att se över mitt tanke och beteende sätt och försöker alltid frågasätta varför jag känner, tänker eller beteer mig på ett visst sätt. Och om det är något jag inte är nöjd med, inte känner mig bekväm med så försöker jag hitta en väg till förändring. Vissa gånger handlar det inte om att förändra beteendet i sig, utan hitta ett sätt att lära sig älska sig själv för den man är och känna att det man gör är faktiskt helt jäkla okej.

Jag säger inte att det är enkelt eller lätt på något sätt och vis. Så därför förstår jag helt och hållet när jag får kommentarer som menar, javisst, go and love yourself, bra teori, men det fungerar faktiskt inte riktigt i praktiken.
Grejen är den, att nej, det kommer inte att fungera om man har en sådan attityd i första taget. För att göra någon som helst förändring i sig själv, så måste man vara villig och man måste vara öppensinnad. Det kommer inte att fungera annars. Du kommer inte få något som helst resultat om du redan har bestämt dig för att det inte kommer att gå. Det som krävs är att man är villig att lära sig nya saker, och att man har hopp och tro på att det man gör kommer att fungera.
För att få självinsikt är det också väldigt viktigt att man vågar släppa gamla ideer om sig själv och om hur världen fungerar. Det är nästan som att lära en bäbis att gå. Du kommer att behöva lära dig ett annat sätt att tänka på, ett annat sätt att bete dig på. Slopa allt gammalt skräp, alla gamla negativa, destruktiva tankemönster och lär dig ett nytt sätt. Kanske låter hardcore, jag antar att det handlar om hur stor förändring man vill ha i sitt liv. Jag ville ha ett helt nytt liv för några år sedan, och var otroligt desperat efter en förändring, så därför körde jag på hårt och omprogrammerade mig själv till en stor del (med hjälp av andra människor såklart).

En annan faktor som är väldigt viktig när det gäller att lära sig att älska sig själv är att försöka röra sig bland människor som ger en kärlek och uppskattning. Jag behövde människor som sa åt mig vilken underbar tjej jag var, och som älskade mig innan jag lärde att älska mig själv. Det var väldigt svårt att lita på dessa människor till en början , men om man bara försöker och inte helt kastar bort det dem har att säga så går det. Rensa ut människor som inte är bra för dig, t.ex människor som har en förmåga att klanka ner på dig. Om du inte har ett val i vilka människor du träffar, pga jobb eller skola, så försök att hitta en väg att hantera det. Bli inte till ett offer för andra människor, ta ingen skit, lyssna inte på deras struntsnack, tänk 'Stackars människor som måste må så dåligt att de alltid har ett behov att försöka få andra människor att må dåligt...'. Blir mycket lättare så.

Hej och hå, det blev en hel uppsats, nu till er som vill och har lust...GO AND LOVE YOURSELF!

1 comment:

Stina i London said...

Jag skulle kunna saga sa mycket har, men du har nog redan sagt allt sa jag nojer mig med...

<3 <3 <3

Hummushummushummushummus!!