Monday 4 January 2010

Plugga på YumChaa


Jag sitter på YumChaa i Soho och skriver på min personliga logg som ska vara inlämnad på universitetet på onsdag. 3000 ord om min personliga och proffessioella utveckling är inte så svårt att få ihop - och jag ska försöka att vara så ärlig som möjligt. Ibland är det väldigt lätt att skriva sådant som man tror att läraren vill läsa, men denna gången har jag bestämt mig att strunta i det totalt och i stället skriva helhjärtat om mina erfarenheter, vad jag har för tankar och känslor om det som hänt under hösten och det jag har lärt mig om mig själv. När det gäller min professionella utveckling så har nog den största upptäckten varit den att jag faktiskt inte alls vill jobba inom det min skola utbildar mig till, vilket säkerligen strider mot det min lärare vill höra - samtidigt ser jag inte det som något negativt, jag tycker för min egel del att det är bra att jag har kommit underfund med det och är ärlig om det, jag ser det som en utveckling i sig, att jag vågar gå mot folks expectations för att göra det jag vill göra, det jag tror på. Jag tänker inte arbeta med något bara för att jag är utbildad till det, jag vill leva mitt liv i frihet, inte under en massa 'måsten', 'borde' eller normer.
Däremot ångrar jag inte att jag gör min MSc på något sätt och vis, det skadar inte på något sätt och vis att ha en Master of Science.

Nej, tack och hej så länge, orden om mig måste ner på loggen, inte bara bloggen. :)

2 comments:

Matilda said...

Skönt! Våra lärare uppmuntrar gärna till att vi är helt ärliga och inte skriver sånt vi tror de vill att vi ska skriva, men man kan ju ändå tänka så på nåt sätt.. spec. när man kommer på att det man utbildar sig till är "fel".

Men tror du att du hade kommit fram till detta utan att göra din master? Alla insikter, och saker som hänt dig är ju en del av de val du gjorde av att läsa din master.. vilket ledde till din insikt att du vill göra nåt helt annat!

Emma said...

Vet du vad du vill jobba med? Det finns ju sakert tusen mojligheter som kanske relaterar aningens till ditt amne, utan att vara exakt psykolog.

Men i vilket fall, en Master ar ju sallan en nackdel i yrkeslivet!