Saturday 27 June 2009

Dalston, the coolest place in Britain.

Tidningen The Guardian skrev för några månader sedan om 'Dalston, the coolest place in Britain' där journalisten Paul Flynn skriver framför allt om Dalstons nattliv. Alla kreativa artister som en gång hängde i Shoreditch och Hoxton har nu förflyttat sig upp till Dalston och norra delen av Kingland Road, mycket på grund av att huspriser i Shoreditch gick upp och att området började attrahera en annan slags publik när ställen som Shoreditch House öppnade.
Med andra ord Shoreditch blev alldeles för mainstream och dyrt för musiker, konstnärer och annat folk.

När jag flyttade till Newington Green hade jag ingen aning om att Dalston låg så nära, det ligger bara runt hörnet, om man går ner för min gata så är man där. Det tar ca 4 minuter att promenera till alla dessa trendiga klubbar i Dalston som Paul Flynn från Guardian skriver om.

Än så länge har jag inte hunnit med så många, igår besökte jag Dalston Jazz Bar och satt ute på Gillet Square fram till kl halv fem på morgonen. Video Vision Bar, Dalston Super Store och Passing Cluds måste jag hinna med den här månaden. Passing Clouds låter spännande, tydligen måste man knacka på en dörr för att komma in, där finns ingen skylt utan bara ett nummer. När man kommer in ser det bara ut att vara en hall och ingenting mer, men om man går genom en garderob så hittar man till slut en stor warehouse klubb.
Spännande? Too cool for school? Bara det spelas bra musik så är jag nöjd!
Det absolut bästa med att bo i nordöstra London är att det alltid förändras, det är ett sådant vibrant område där nya saker sker hela tiden. För jag lovar, även om Kingsland Road och Dalston Junction är lite smutsigt så händer det otroligt mycket mer spännande saker där än på Upper Street i Angel. Vad finns där att bli excited över när man har britains coolest place, just around the corner.

2 comments:

Anonymous said...

hehehe,
har precis kommit hem efter en fika med tva kompisar som sa "och en dag, nar jag var pa Shoreditch House" i var och varannan mening. blauuuuu.

det dar med att ga genom en garderob later skitkul! det vill jag ocksa gora!

SW said...

Karin du får hänga på helt enkelt och dansa genom garderoben! :)