Wednesday 24 June 2009

Life in the fast lane

På min facebook dyker det ofta upp status updates där folk i Sverige klagar på att de kommer hem sent från jobbet, jobbar allt för mycket, eller att deras partner jobbar allt för sent.
Och då är den sena tiden tydligen klockan 18.

Vet ni hur lycklig jag skulle vara om jag någonsin lyckades komma hem klockan 18 på kvällarna?
I kväll kom jag hem kl 22.15 efter jobb och möte. Jag gick hemifrån kl 07.40. Nu har jag ätit och fyller in i jobbansökan. I morgon måste jag gå hemifrån klockan 07.00.
Jag borde gå och lägga mig men väljer att söka jobb i stället. Och beklaga mig på jobbet.

Men vet ni vad? Många människor jobbar mycket mer än mig. Alla dessa människor i Londons finanskvarter som måste vara på kontoret klockan 7 och inte lyckas lämna jobbet förens vid 22-tiden. Så i jämförelse med många andra i den här staden, så har jag det helt okej.
På en bra dag är jag hemma vid 19-tiden. Och eftersom jag cyklar slipper jag stressen av att åka tunnelbana eller buss.
Dessutom är det inte bara mitt jobbs fel att mitt liv är hektiskt. Jag väljer att leva ett liv 'in the fast lane'. Jag är inte speciellt duktig på att bara vara hemma.

Nej, nu måste jag skicka in en jobbansökan. Sedan sova. Eller nej, först tömma kattlådan, fixa mina naglar - kan inte gå till Priory med fula naglar heller, och hm...ja, sova.

Snark och hej

2 comments:

Zaba said...

Ja svenskar som klagar över långa arbetsveckor i Sverige borde jobba lite här ett tag.

Hoppas det känns bättre nu och att du får ett mer challenging jobb snart.

SW said...

Yepp det tycker ´jag med, kanske ska skicka hit dem på studiebesök...:)