Friday 26 June 2009

It is not them, it's us.

Vet ni vad. Jag har kännt mig så ledsen hela dagen på grund av Michael Jackson.
Och vet ni vad, jag visste det. Han är en utav oss. Han var beroende av ångestdämpande droger , och det dödade honom. Han levde ett jäkla tragiskt liv med en pappa som slog honom, en barndom som han aldrig fick uppleva, han blev en produkt för att sedan bli spottad och trampad på så fort media, publiken och vi andra människor fick en chans.

Kanske han utnyttjade de där barnen. Jag vet inte, och självklart om han var skyldig till det så är det väldigt fel. Något sådant ska aldrig behöva hända.
Det jag blir otroligt ledsen och arg över är människor syn på mental health problems. Det finns absolut ingen som helst förståelse, förlåtelse eller compassion för människor som har mentala sjukdomar. Vi ser ner på dem och kallar dem för 'THEM'. Vad folk inte fattar är att lösningen inte ligger i att spotta på människor, se ner, mobba eller ge människor en label som djävulen själv.
Människor behov av att känna sig som 'superior' gör att vi ser ner på andra. Vi ser ner på andra som har begått misstag, som har gjort saker för att de har varit sjuka.
Men vem i denna värld kan stå upp och säga att dem aldrig har gjort något dåligt i hela sitt liv? Det är precis det som Jesus talade om, när en kvinna skulle dömas till döden med stening. Jesus sa, att den som kan se mig i ögonen och säga att han aldrig har gjort sig skyldig till något, kastar den första stenen.

Grejen är den att jag har en familjemedlem som hade en psykos för ett antal år sedan. Var inlagd på stängt mentalsjukhus i en månad, fick inte träffa sina barn eftersom det inte skulle vara säkert för barnen.
Nu, denna människan älskar jag av hela mitt hjärta och hon är idag frisk. Som tur var lyckades hon ta sig ur sin sjukdom och lever nu ett helt vanligt liv. Men det jag vill säga är att det skulle kunna se helt annorlunda ut, hon var så sjuk att hon kunde ha gjort något riktigt illa om hon inte fått hjälp i tid. Är hon en 'dålig' människa för det? Nej, hon var en SJUK människa. Precis som Michael Jackson, vad han än var skyldig till så gjorde han det för att han var sjuk. Han blev bortagen sin barndom, hade inget socialt umgänge än sina djur och var enligt mig en liten pojke i en mans kropp. En förrvirrad, sjuk själ som inte visste hur han skulle leva sitt liv. Och glöm inte att han aldrig blev åtalad.
Men det är klart, här står vi igen och tar chansen. Tar chansen till att slänga stenar. Till att förnedra.

Fuck it makes me so angry!
Var tror ni att lösningen ligger? Ska vi fortsätta med stenkastningen eller kanske ta ett djupt andetag, sätta sig brevid den sjuka människan och fråga 'What is going on?'.

Jag känner mig ledsen idag för att någonstans inom mig finns alltid ett hopp att människor ska bli friska. Britney Spears verkar ha hittat något som hjälper henne, Marilyn Monroe lyckades inte, Elvis dog ensam som alkoholist och nu Michael Jackson.

Gud jag har så mycket som jag skulle kunna skriva om detta. Jag har ju själv varit ett offer för abuse. Men jag är inte arg på min före detta pojkvän. Jag ser inte honom som en djävul. Jag ser bara honom som en mycket sjuk människa som inte visste bättre. Jag vet att jag inte kan göra något för att hjälpa honom, det är inte mitt jobb - men jag vet också att varken jag eller han mår mycket bättre för att jag går runt och smutskastar människor som honom.

Det är otroligt synd att vi inte har kommit längre i dagens samhälle inom mental health. Det är otroligt synd att människor inte känner ett större ansvar för samhörighet så att vi slipper detta 'look at THEM' beteende. Sorry guys, but its time to realise that mental health issues and insanity is a human condition and that by labeling people as devils will just make history repeat itself.

Vila i frid Michael Jackson. Du var en otrolig artist och jag hoppas vi kommer ha större vetskap för framtida människor som du.

4 comments:

Stina i London said...

Grejen ar den att det ar det jag tycker ar sa upprorande. Michael var som du sager en mycker sjuk manniska av olika anledningar.

Men anda sa envisas media och skivbolag att forsoka gora sa mycket pengar av honom som mojligt. Pengar gar fore allt, fore manniskors varde, fore manniskors liv.

Jag personligen hade svart for Michael, jag ser honom som en child absuer och det finns det inget forsvar for. Jag vet att jag inte har bevis, men det finns inte bevis at andra haller heller.

Och for mig sa innebar det att han inte borde ha fortsatt ett liv som artist, han skulle ha fatt hjalp, han skulle inte ha blivit mjokad av skivbolag.

Och framfor allt sa hade RIKTIGA fans och manniskor som verkligen brydde sig om honom INTE ha kopt biljetter till hans 02 upptradanden.

Media skulle inte ha fortsatt uppmarksamma honom. Men sjalvklart sa finns det inget ansvar hos nagon.

Suck jag blir lessen och irriterad! Inte bara ar Michaels liv forstort fran en tidig alder, men det ar aven mojligt att han gjort manga sma barn riktigt illa.

SW said...

Jag förstår precis vad du menar. Sexuella utnyttjande av barn är inte acceptabelt på något sätt och borde aldrig bortförklaras.

Det jag menar är att det är synd att trenden som finns i samhället just nu är att bespotta människor, att ge dem labels, att inte ge dem en chans till att bli bättre. Jag har träffat många människor som har begått många hemska saker för att de har varit sjuka. Och skulle nog fortsatt att begå brott om de inte hade fått hjälp. Jag är helt säker på att min familjemedlem som jag pratade om skulle ha begått hemska saker om hon inte fått hjälp i tid. Hon kunde blivit en label precis som MJ fick och suttit i fängelse för resten av sitt liv.

Och hjälpen kommer från oss, för vi är alla medmänniskor.

Och det är jäkligt synd som du säger, att barn och andra människor blir till offer för andra människors vansinne. Men det kommer att hända igen, om vi inte ändrar vår attityd till de som har mental illnesses.

Sara D said...

Förlåt men jag hann inte läsa hela inlägget. Jag vill bara säga en sak, skrika ut allt, kanske bara sjunga ut det, men nu säger jag det här för jag känner för det. Ta det inte fel. Jag vet att han inte gjorde något mot barnen. Jag skulle kunna dö för den tanken för att bevisa att han är oskyldig. Jag vett att det finns onda människor där ute som skulle sälja sin själ för att få den uppmärksamheten till media, eller om det gäller pengar för att ge ut hemskt skvaller. Det sårar mig att vi människor med sånt ont vapen (våra hjärnor) kan fungera på det sättet. Tyvärr är man inte härskare över världen och kan få ändring på det. Det ligger säkert i naturen, när det gäller allt annat. Hm! Det var allt. -Han har inte gjort något.

Må som kärleken vackra vän!

BIG LOVE//SARA D

Ces said...

Man ar innocent until proven gulity och det var en latt sak att anklaga honom for overgrepp eftersom han alltid var nara barn. Personligen tror jag inte att han gjorde det.