Friday 12 June 2009

När idyller förstörs

Jag läste inne hos Linda där jag fick veta att man ska öppna en Stripklubb på Öland. Givetvis var jag tvungen att läsa artikeln i Aftonbladet och NEJ säger jag bara, eftersom klubben ligger i Skogsby där min mormor och morfar bodde när jag var liten, jag är döpt där och vi tillbringade sommrarna där. När jag tänker på Skogsby ser jag bara idylliska bilder framför mig, tanken på att äckliga, fulla, män ska invadera Skogsby för att dreggla känns minst sagt galet.
Tänk er Bullerbyn och tänk er en strippklubb. Det går inte ihop!

Jag har ingenting mot kvinnorna som jobbar på strippklubbarna, det är deras val (well i vissa fall) och de som gör ett medvetet val att gå in i den branchen gör det på grund av en anledning. Ingen har mer eller mindre värde, vi är alla människor och har all rätt till samma respekt, oberoende vad man väljer för yrke. Jag har inte så många åsikter om stripklubb-branchen, däremot är det ju väldigt tragiskt med alla tjejer från östeuropa som luras in i jobbet och där mycket mer än striptease försigår.
Jag blir mer äcklad av männen som väljer att gå på stripklubbar. Så tanken på att dessa män ska springa runt i Skogsby känns inte sådär jättekul. Stripklubbar känns inte som en hyllning av den kvinnliga kroppen och den kvinnliga skönheten på något sätt. Det är därför jag tycker om Burlesque-shower för där firar man den kvinnliga krippen och vår skönhet. Det blir mer till ett konstverk än något annat.

Hur som helst, stripklubb i mitt Skogsby? NEJ säger jag bara!

3 comments:

Stina i London said...

Men tack sa mycket for ett bra inalgg, det ar ungefar sa jag kanner ocksa. Det har med att strippa kanns som en tragisk branch (UTAN ATT SE NER PA NAGON) och jag kan inte vara for det pa nagot vis.

Jag ar helt for att alla ska fa gora det de vill med sina kroppar etc, men fragan ar verkligen om alla som jobbar som strippor verkligen vill gora det de gor... Visst det ar deras beslut, men anda.

Sen tycker jag att det sander fel signaler at olika hall och indirekt drabbar kvinnor som valjer att inte strippa.

Kram!

Zaba said...

Vad som riktigt irriterar mig är att bara för man inte gillar striptease och objektifieringen av kvinnor så blir man anklagad för att se ner på kvinnorna som utövar yrket. Absolut inte det är männen som tittar på som jag ser ner på och har noll respekt för.

Håller med om Burlesk, det är så det ska vara.

Hoppas du får en trevlig helg.

SW said...

Stina: Precis, bara för att jag inte gillar striptease så betyder det inte att ser ner på de människor som väljer det till sitt yrke. Uttrycksfrihet tror jag att det heter, eller? :)

Zaba: Precis, jag skulle nog ha svårt för att umgås med män som frequently går och dregglar över en dansande naken kvinnokropp.