Saturday 25 July 2009

Om att vara nöjd

Igår kväll var jag ute och gick en promenad med min kära mor. Vi promenerade genom villaområdet 'Sågen' som ligger här i Kungsör. Här tillbringade jag ganska mycket tid som barn eftersom många av mina kompisar bodde just där.

Några ut av mina gamla skolkamrater har nu köpt radhus där själva. De har sambo, kanske ett barn, jobb som de går till, och ett hus där de själva växte upp som barn. När jag gick genom Sågen igår så funderade jag, hur fasiken kan man stanna på samma plats och fortfarande känna sig nöjd?

Men det är inte med förakt jag funderar över detta, utan mest med förundran. Jag själv känner mig sällan helt nöjd. Jag letar ständigt efter något nytt, kan inte sitta still och känner ett otroligt stort behov av att uppleva. Jag har otroligt lätt för att bli uttråkad.

Det är som jag har ett stort hål inuti mig som skriker. Jag vill ha allt och lite till. Därför så måste jag säga att jag är lite avundsjuk. På något sätt måste det vara jäkligt skönt att slippa det ständiga jagandet som jag håller på med. Hur nöjer man sig med att bo i sågen, gå till jobbet, föda ett barn och leva med sin partner och känna sig lycklig?
Jag ser mig runt omkring i Kungsör och undrar HUR? Hur gör ni det?

När jag får allt så vill jag ha mer.
Bill W, som grundade AA, kallade det 'we demand more than our fair share'.
Min 'more button' är ständigt nedtryckt och även om det gör mig till en ganska ambitiös människa som ständigt söker mer, så blir det också ganska tröttsamt ibland.

Men vet ni vad som gör mig lyckligast? Det är inte pengar eller uppmärksamhet, det är inte nytt jobb eller skola. Jag är som lyckligast när jag har hjälpt någon annan. När jag har varit en medmänniska. När jag har tro på att jag är på rätt väg. När jag känner att det finns en energi, som hjälper mig finna min rätta purpose. När jag i stället för att vakna upp med rädsla och ångest i stället vaknar upp och bestämmer mig för att vara ärlig i stället för rädd. När jag, med lite hopp om ljus, väljer att följa det mitt hjärta säger i stället för alla mina knasiga tankar.
Det är då jag är rätt så nöjd.

1 comment:

Anonymous said...

det ar val som vi sa sist: alla blir lyckliga pa olika satt - eller sa ar alla olyckliga pa olika satt :)