Saturday 18 July 2009

Torr kyckling i Hampstead

I förmiddags cyklade jag iväg till Kenwood House på Hampstead Heath för att möta upp min kompis Helene. Det var 30 min cykling i uppförsbacke, alltid lika bra för lårmusklerna...
Helene bodde i London förut, hon var en utav mina första vänner här och har nu kommit tillbaka till staden efter lite djungelexpeditioner - hon har även lyckats fixa ett bra och spännande jobb, grattis Helene!

Vi fikade på Kenwood House och promenerade sedan vidare till Hampstead och gick och satte oss på Freemasons Arms på Downshire Hill i Hampstead. Jag blev otroligt irriterad över att man inte fick beställa från den vanliga menyn om man väljer att sitta i deras beergarden. Puben har alltså en meny för dem som sitter i själva restaurangdelen, och en annan meny för oss som vill sitta i deras beergarden. Och beergarden-menyn är helt sjukt dålig. Jag beställde ceasarsallad och fick en sallad utan smak, utan dressing, torr ost och supertorr kycklig. Otroligt dålig kvalite!

Dessutom tycker jag att det är synd att man nu för tiden gör om alla pubar till så kallade gastropubar. Man slänger in en skinnfäll på golvet, hänger kristallkronor i taken och tänder en liten brasa i kakelugnen och höjer priserna med 75%. Och blir serverad en osmaklig trist kycklingsallad. Jag lovar er, McDonalds sallader smakar bättre. Eller Tescos. Vad som helst!
Varför kan man inte längre hitta mysiga pubar som serverar riktig pubmat? Jag var jättesugen på bacon idag men det är tydligen alldeles för ofint att servera på ett ställe som Free Masons Arms.

Ida kom efter en stund och när det var dags för Helene att dra sig hemåt så cyklade jag och Idis till Parliament Hill Fields och åt crepes med banan, choklad och glass. Helt ljuvligt! Jag blir otroligt sugen på att flytta närmare Hampstead Heath och skaffa mig en vovve när jag går runt i området, men vi får ta Dulwich först och senare se var man hamnar.

Ha en trevlig kväll! Här hemma blir det hemmamiddag med Angelika och Ida, sen kanske en liten utegång i Dalston om jag lyckas flirta med mig någon.


Helene på cafeet vid Kenwood House



Kentwood House




Vackraste Ida


Jag , ready to cycle

No comments: