Saturday 30 May 2009

Critical Mass

På vägen hem från stan igår så möttes jag av världens kaos vid Holborn, det var jättemycket trafik och köer, något som faktiskt inte är så vanligt just där! Jag som cyklist cyklade givetvis förbi alla köer och förstod snart vad som orsakat kaoset...
Nämligen Critical Mass! Hundratals cyklister möts upp sista fredagen varje månad och cyklar i klunga genom staden. Självklart skapar detta lite 'disruption' till trafiken. Jag hängde med dem i 1 km men när det sedan blev bråk för att cyklisterna proppade en trefilig väg där bilar och motorcyklister försökte ta sig fram så ville inte jag vara med längre...så jag ställde mig på trottoaren och tittade på, och helt plötsligt blev en motorcyklist så arg så han körde rakt igenom en grupp på kanske 20 cyklister! Snacka om road rage.

Jag pratade med några killar som var med, och tydligen så är de flesta bara med för att det är en 'celebration of cycling'. Tyvärr är det nu också en hel del människor som är med för att skapa bråk. Jag tycker att det är synd eftersom vi cyklister har tillräckligt dåligt rykte, och visst jag tycker det är helt rätt att vi försöker visa vår rätt att vara på vägarna, men det behöver inte göras genom bråk och insults...



Men av den lilla biten jag var med så tyckte jag att det var jättekul. :)

No comments: