Monday 18 May 2009

Internetmobbning

I riktiga livet vet vuxna manniskor mycket val att mobbning inte ar okej, det ar inte acceptabelt, det ar sadant som barn sysslar med.
Men har pa natet sa verkar manniskor ha en annan slags syn pa det hela. Jag har varit inne och last hos Stina dar en livlig debatt pagar eftersom hon har lunchat med David Irving. Nu blir anklagad for att vara nazist och hela faderullan! Herre gud, jag skulle inte ha nagot emot att luncha med Hitler om det var sa, det skulle vara ett intessant mote mest for att jag kanske skulle fa en inblick i hur manniskan fungerade, men det skulle ju absolut inte betyda att jag gynnade honom och hans asikte och beteende.

Det som jag tycker ar ganska intressant ar hur snabbt manniskor tar chansen till att klanka ner pa en annan manniska. I verkliga livet vagar man inte, och man skulle valdigt sallan fa hora sadana kommentarer som blir skrivna hos olika bloggare pa natet, eftersom det skulle klassas for mobbning. Men pa natet sprudlar det av elaka kommentarer och pahopp! Nu menar jag inte kommentarer som klassas for asikter, for asikter far man alltid ha, men jag tycker det ar onodigt att forsoka klanka ner pa manniskor som Stina.

Manniskor som mar daligt sjalva och kanske inte har sa bra sjalvkansla tar de chanser de far. Mobbning och fortryck ar en psykologisk metod for att hoja sitt egenvarde, sin sjalvbild. Om jag klankar ner pa nagon sa ser jag automatiskt mig sjalv till att vara en battre manniska. Och annu battre ar val nar man kan gora det over internet!

Barnsligt tycker jag att det ar, skaffa andra metoder att ma battre pa folk, var en forebild! Om vi tycker att barn som mobbar ar hemska, sa tank efter, var tror ni att de lar sig allt fran?

2 comments:

Stina i London said...

Tack sa mycket for ditt support! Jag tycker du har valdigt ratt i det du sager och man ska passa sig for att saga saker online som man inte skulle kunna sta for i verkligheten.

Kram

SW said...

Stina, ja jag tycker bara att det ar lite knappt nar vuxna manniskor for for sig att man kan bete sig hur som helst pa internet. Kram!