Thursday 21 May 2009

Det blir lätt fel

Godmorgon, jag har precis vaknat och det är väldigt sent för att vara jag. Sov genom alarmet och vaknade precis av att mamma ringde. Jag visste inte att det var röd dag i Sverige idag - det kan jag meddela att det inte är här, vi är lediga på måndag i stället.

Hur som helst så läste jag genom inlägget jag skrev igår, ehm, alltså min svenska är jäkligt dålig, speciellt när jag är så trött som jag var igår! Se hur jag har skrivet, förhårdningar, låter ju helt knasigt, så kan man faktiskt inte säga!

Efter 7 år i England så blir det ibland lite fel. Så är det bara. Mitt första språk är numera svengelska och de svenskar jag umgås med låter alla ungefär likadanna, så därför reagerar man inte när man gör fel eller svenskar till ett engelskt ord.

Jaja. Nu måste jag gå upp och äta frukost, time for school!

4 comments:

Anonymous said...

ah, svengelska eller inte, det spelar ingen roll! Vi forstar dig och det ar det enda som spelar nagon roll!! :)

Jag kanner igen mig i din frustration over svengelska... och det varsta ar som du sager, att alla svenskar har i London pratar svengelska... Inte konstigt vi tappar svenska ord och anvader oss av 'propper' (ler) meningsbyggnad!

xx Linda

barajagjohanna said...

Jag tycker att det låter väldigt roligt att helt naturligt vara lite svengelskt. Man kan ju lätt bli det efter bara en vecka i ett engelsktalande land - så att man blir det efter sju år är ju inte särskilt konstigt...

Anna said...

Shit, jag fick verkligen tänka efter vad det heter på svenska. Förhårdnader, va? Eller valkar om man vill vara sådan. Personligen tycker jag att ordet "valk" är ganska förskräckligt.

SW said...

Lina, ja absolut, det är bra att ni förstår vad jag skriver. Det är ganska kul eftersom jag för flera år sedan var väldigt duktig på att skriva, men samtidigt var jag otroligt korrekt och petig av mig! Nu har det släppt totalt, och det känns ganska pinsamt emellanåt. Men som sagt, så blir det väl när man flyttar utomlands. :)

Johanna, nej precis, och dessutom har jag hört journalister på SR som snackar otroligt mycket svengelska också, så inte är det bara vi utlandssvenskar som gör det!

Anna, ja, valkar...liksom...det låter ju helt fel...eller?? :)