Wednesday 6 May 2009

Personlig utveckling

Här sitter jag och försöker bota min trötthet med godis. Jag har egentligen ingen tid till att blogga, men tänkte att jag kanske kan skriva mig till motivation. I morgon har jag nämligen deadline för min personliga loggbok. 3000 ord om mig själv och min personliga utveckling sedan Januari. Haha, min chef var rolig idag när han sa att han nog inte har utvecklat på 20 år, och hur ska jag kunna skriva så många ord om min utveckling bara under några få månader. Men jag upptäcker saker och ting om mig själv hela tiden - inte står jag stilla och trampar på samma punkt dag efter dag.

Jag trodde att detta skulle bli ett inlägg om hur trött jag är, hur förbannat less jag är på mitt jobb och hur jag inte har energi till att plugga - men det är väl så mycket roligare att skriva om, ja, personlig utveckling?

Saken är den att för mig så handlar inte personlig utveckling om förändring. För mig handlar det om att jag är medveten om mitt beteende, mina tankar och mina känslor och förstår var de kommer ifrån. Jag lär nya saker om mig själv hela tiden. Ibland funderar jag länge över varför jag känner på ett visst sätt, eller varför jag beter mig som jag gör i särskilda situationer. Ibland finner jag svaret relativt snabbt och ibland tar det flera månader. Det viktigaste för mig att jag inte vänder ryggen till eftersom jag levde så många år i total förnekelse till mitt eget beteende.
Det här med att granska sitt eget beteende är väldigt intressant faktiskt.
Förut hade jag en väldigt stor förmåga till att bli irriterad på många människor. Jag brukade bli så irriterad så att det äcklade mig, och oftast så handlade det inte om personen ifråga, utan om mig själv. Oftast irriterade jag mig väldigt mycket på människor som liknade mig och de sidor av mig själv som jag inte tyckte om.
Knasigt va? Men i stället för att förstå vad det handlade om beslöt jag mig för att inte tycka om personen i fråga och inte ge henne/honom en chans.
Nu ser det annorlunda ut, dels brukar jag inte irritera mig lika mycket som jag gjorde förut, och om det händer så ifrågasätter jag min reaktion i ställe för att bara granska och döma personerna runt omkring mig.

Nej nu måste jag fortsätta skriva på min loggbok. Trauma och förlåtelse står som huvudtema den här gången.
Sov gott
S x

No comments: