Thursday 15 January 2009

Oink oink!

Jag läste detta inlägg idag och det fick mig att tänka. Trots mina erfarenheter har jag inte många åsikter om droger och alkohol. Jag tycker fortfarande att det är helt sjukt att den svenska staten envisas med att ha kvar systembolaget. Alkisarna fixar sin sprit på annat sätt när systemet är stängt, och människor köper oftast hem mer än vad de behöver för att försäkra sig att det ska räcka.
Det som jag tycker är värst med dagens syn på droger är att många får det att se ut som att det är glamoröst . Här i England höjer människor på ögonbrynen om man aldrig har testat. I Stockholm verkar alla tycka att det är dödscoolt att snorta kokain.
Här är mitt budskap. Ni har säkert hört det tusen gånger förut dessutom är det en sådan jäkla klysha att ni inte tror på det.
Jag blev beroende andra gången jag testade kokain och ecstasy. Andra gången och jag var 'hooked' till hundra procent. Förstå gången tog jag för mycket så att jag fick en värmeattack och kollapsade. Andra gången cyklade jag genom hela London för att få mer, kl 7 am på morgonen. Några veckor senare gick jag till jobbet med solglasögon för att inte avslöja mina allt för stora pupiller och kollapsade igen när jag hade fullt ansvar för andra människor. Och sen gick det bara utför, rakt åt skogen. Jag började göra allt det där jag sa att jag aldrig, aldrig skulle göra. På grund av ett stort jäkla begär.
Du vet aldrig hur du kommer att reagera om du någonsin skulle få för dig att testa. Det kan gå bra. Det kan även gå illa.
Hur tror du att det började för alla crack och heroinmissbrukare? Precis som för oss alla andra, med tanken att missbruk eller beroende var något som aldrig, ALDRIG akulle hända dem.

Jag och Elliot glamoriserar aldrig droger. I stället gör vi roliga jämförelser. Ser ni någon liknelse mellan dessa grisar och kokainsnortande människor?

3 comments:

Anonymous said...

Sa ratt, man borjar nagonstans helt enkelt. Utan den forsta gangen sa blir det aldrig den andra och utan den andra gangen sa blir det aldig den tredje etc.

Jag ar ingen expert pa omradet, jag har aldrig testat droger anna an alkohol och en och annan cigarett (men det var laaaange sen).

Dock har jag vuxit upp inte sa jattelangt ifran Hasselakollektivet, jag ar uppvuxen i grannbyn. Och under min uppvaxt har jag hela tiden blivit itutad och fatt se med egna ogon hur illa det kan ga om man bara 'testar'. Det har hallit mig borta fran droger hittills och jag har en stark overtygelse om att det kommer fortsatta sa med.

Det ar ovarderligt att du Sofia kommer ut att berattar sant har, for DU har verkligen trovardighet i det har amnet. Sager jag at folk att aldrig testa sa rycker de pa axlarna eftersom jag aldrig ens har rokt pa, men du har gatt igenom den har skiten och du vet vad du pratar om, sa det ar bade bra och starkt att du delar med dig.

Dessutom sa ar du en stor inspiration for de som redan ar fast, det finns en vag tillbaka, den ma vara valdigt svar, men det gar och du ar ett levande bevis pa det. Du ar sjukt duktig!

Kram
Stina

SW said...

Tack Stina. Och du har rätt, visst hade jag hört alltom hur illa det kan gå men mest från poliser, lärare, socialarbetare osv. Det är därför jag skriver om det, för förhoppningsvis kommer folk ta till sig det på ett annat sätt. Det är det jag hoppas på i alla fall! Kram

Anonymous said...

Jag läste också det där inlägget. Du har så rätt i det du skriver. Det är helt sjukt att droger ska kunna bli så jäkla romantiserat. Fulknark och "fint"knark kommer ju trots allt från samma påse! Det är skönt att du lyckats ta dig ur det där och att du kan berätta om det. För du vet ju trots allt exakt vad du pratar om!!