Monday 12 January 2009

Sofia is listed as single ♥

Sa star det pa min facebook wall idag. Man skulle kunna tro att jag ar nybliven singel men sa ar inte laget, jag har varit singel i 3 ar nu. Jag alskar att vara singel, det ar sa himla skont att bara fa ro om sig sjalv, hitta sig sjalv pa riktigt och inte i symbios med nagon annan. Sa sjalviskt som det kanske later sa ar det riktigt underbart att bara kunna ta hansyn till sig sjalv! Jag var i olika forhallanden konstant fran att jag var 16 ar fram tills jag var 23 och aven om mitt senaste break-up med pojkvannen som jag bodde ihop med var oerhort dramatiskt och jobbigt sa tror jag att jag har lart mig massor fran just det forhallandet. Jag var i ett forhallande med en valdsam, aggresiv och valdigt kontollrande kille i fyra ar, lyckades ta mig ur det och skulle jattegarna vilja hjalpa andra, och kanske pa nagot satt varna tjejer och killar sa att dem inte hamnar i sadana situationer. Gud - jag onskar att jag kunde gora nagot, men jag vet inte hur jag ska bara mig at. Jag kan ge ett kort sammanfattat forsok till att sprida min erfarenhet och vad jag har lart mig...

1. Tro aldrig att det inte kommer att handa dig. Det tror vi alla, tills vi star dar.

2. Ga efter minsta misstanken om att killen (eller tjejen) ar aggressiv, kontrollerande eller valdsbenagen. Lamna situationen nar du kan, inte nagra manader senare nar du redan ar sa pass nedtryckt att du varken ser, kan eller vet hur du ska ta dig ur det hela.

3. Om du ar i ett forhallande med nagon som ar fyskiskt eller psykiskt valdsam (misshandel ar inte bara fysisk utan ocksa psykisk, och det kan gora minst lika ont)
TALA OM DET FOR NAGON. Jag sa inte ett ord till nagon vilket gjorde allt sa mycket varre, det handlar ofta om att man tror att det ar ens eget fel och att man skams.

4. Tro inte att du kan andra nagon annan manniska an dig sjalv.

5. Om du vill men inte klarar av att lamna forhallandet sa sok hjalp utifran. Det finns manga organisationer som kan hjalpa till kostandsfritt.


Ah det finns sa mycket jag skulle kunna saga om just det har amnet. Om ni som laser undrar nagot om just detta och vill ha rad sa far ni jattegarna maila mig pa sofia_westin@yahoo.co.uk . Det ar en ruskig situation att befinna sig i, och ofta ar man sa sondermanipulerad att man inte riktigt ser det sjalv forst innan det har gatt alldeles for langt. Sa om ni undrar varfor man inte gar efter forsta slaget, sa ar det nog ofta sa att man redan ar lite smatt hjarntvattad vid det laget och inte ser hur fel det faktiskt ar. Plus att man alltid har hopp att det kommer bli battre.

Naja - jag tror att allt hander for a reason . Vilken tur jag har som forhoppningsvis en dag kommer kunna hjalpa nagon annan genom min egen erfarenhet, det ar sa man far se pa det!

Love and light och ha en bra mandag.
xx

4 comments:

Anonymous said...

Vilka erfarenheter du har, Sofia.
Goda råd! Jag flaggar ordentligt för nummer fyra, även i många andra situationer.

SW said...

Linn, ja man far val ta nytta av det man har lart...:) Nummer fyra ja, hur manga ganger hade jag inte hort den...det tog dock ett tag innan den blev helt forstadd, fran min sida!

Anonymous said...

6. Installera svenskt tangentbord på din dator! Lätt som en plätt och skulle skaffa dig så många mer läsare. Din blogg är otroligt välskriven och uttänkt, men det är så hemskt jobbigt att läsa utan prickar. Hör av dig om du behöver hjälp med prickarna!

SW said...

Anna - jag har svenskt tangentbord hemma, det är på jobbet det saknas och har inte rätt att installera något där! Men visst, säg gärna till hur man gör så kan jag försöka.