Sunday 26 April 2009

Detta vill jag göra...

När jag var ung kom det ofta in människor till min skola och varnade oss om vad som kan hända om man testade droger eller alkohol. Jag kommer ihåg projekt som 'Våga säga nej'. Jag kommer också ihåg när polisen kom in till oss på högstadiet och visade oss hur LSD såg ut.
Jag minns också alla dessa gånger jag hört att man ska lämna en kille/man efter första slaget.

Tror ni att jag tänkte på detta första gång jag rökte hash, första gången jag tog en ecstacytablett eller första gången jag tog min första lina kokain?

Jag tror att det spelar inte sådär jättestor roll hur mycket man går ut och varnar barn och ungdomar, vi vet nämligen. Vi vet mycket väl att man kan dö av överdoser, att man kan bli beroende, att det kan gå riktigt, riktigt illa. Det vi inte vet är hur man lär sig att respektera sig sjäv och älska sig själv så att man inte hamnar i dessa situationer. För tro mig, om jag hade haft någon slags respekt för mig själv och min kropp, om jag hade älskat mig själv tillräckligt för att inte stanna med en man som slog mig - så skulle jag kanske inte börjat med droger i första taget.

Det är detta jag vill arbeta med. Förebyggande med barn och ungdomar så att riskerna att hamnar i farliga situationer förminskas. Tjejer som älskar sig själva knarkar inte. Tjejer som älskar sig själva börjar inte sälja sina kroppar. Tjejer som älskar sig själva stannar inte med män som slår dem.

Självklart tror jag inte att det är det enda sättet att jobba förebyggande mot självdestruktiva beteendestörningar. Men jag tror att vi behöver införa något nytt som en väsentlig kunskap - kunskapen om hur man bygger upp självkänsla och självrespekt, det känns mycket viktigare än till exemple...hemkunskap?
Du kommer att bo med dig själv hela livet. Kanske dags att lära sig vårda dig?

2 comments:

Karin said...

Så sant, bra och viktigt. Äntligen någon som ser ett steg till, som förstår att det inte räcker med varningar och skräckexempel! Jag tror på dig!

SW said...

Karin, tack så jättemycket, det värmer.