Thursday 30 April 2009

Clip in pedals and shoes!

När jag stolt visade upp min cykel för min systers man som en gång var proffessionell tävlingcyklist så sa han 'Jo, helt okej cykel...men du måste köpa nya pedaler!'.
Det är alltså inte helt okej att ha vanliga pedaler om man vill bli en duktig cyklist, utan man utnyttjar ungefär 20 % mer av trampkraften om man sitter fast i sina pedaler, antingen med rämmar eller 'clip in' system.
Så gissa vad jag har gjort idag, jo jag har köpt clip in pedaler och clip in cyklingskor! Nu sitter min fot alltså fast i pedalen när jag cyklar vilket gör att jag använder min muskelkraft på ett mycket effektivare sätt.

Jag hade två skor att välja mellan, bruna för £50 eller vit/blåa för £88. Gissa vilka jag valde?
Herre gud, det var ju hur enkelt som helst. Vem köper bruna cyklingskor liksom? De matchar ju inte ens med min cykel.



Dessutom lyckades jag flina in mig hos den manliga försäljaren och få 10% discount. Bra va? :)

2 comments:

Anonymous said...

men...kommer du inte sla dej mer nar (jag menar OM) du ramlar?
later laskigt.
men sa ar jag ju iofs varldens samsta cyklist.

SW said...

Alltså visserligen så sitter man fast med fötterna, men det är väldigt lätt att 'klicka ur sig' (hmm svengelska), det jag menar är att om jag skulle ramla (NÄR) så kommer dem lösa sig ut så jag slipper göra mig illa mer än nödvändigt...:)

Du borde komma med ut på en cykeltur ngn gång! Hackney Marches och Lea Valley är fantastiskt!