Thursday 5 March 2009

Hur viktigt ar pengar?

Jag ar fortfarande i skolan och ar sa trott och energilos att jag inte riktigt vet var jag ska ta vagen.
Jag finner det otroligt tufft att plugga psykoterapi. Man tvingas att analysera och kritisera allt man tror pa, allt man byggt sitt liv runt omkring. Det ar ett nodvantigt ont om man vill bli 100 % oppensinnad for att kunna utvecklas till en bra psykoterapeut.
Men tro mig, det ar hart, tungt och trottsamt. Och framfor allt laskigt.

Jag kanner mig valdigt tveksam till allt just for tillfallet. Jag har tva jobberbjudanden och vet inte viljet jag ska valja. Skillnaden ar location, salary och duties. Jag far £300 mer i manaden for ett jobb som kommer vara tungt. For det med mindre betalt kommer jag att fa jobba mitt i Shoreditch och det ar ju alltid kul, det ger mig 10 minuter cykelavstand till jobbet (lyx for oss som bor i London) dessutom har jag en forkarlek till Shoreditch och Hoxton.
Min fraga ar...hur stor skillnad kommer £300/manad gora for mig? Jag tror inte att det kommer att gora mig lyckligare pa nagot satt. Men det skulle ju vara skont, jag skulle fa lite mer pengar over och kanske kunna unna mig mer saker.
Saker, saker, saker...jag blir inte lycklig av saker. Eller jo, visst erfar jag en slags kortvarig lycka nar jag koper en ny klanning fran American Apparell, eller nya grejer till min cykel...men det ger mig ingen inre varme som varar, om ni forstar vad jag menar..?
I morgon ska jag bestamma mig.

Nu ska jag ta nagra djupa andetag, se till att cykla hem och ga och lagga mig i tid for en gang skull. Jobb pa Priory i morgon!
Laters,
S xx

1 comment:

Anonymous said...

Pengar gör ingen lyckligare men det kan göra en tryggare. Så fundera på om du klarar att betala allt du behöver med den lägre lönen.
Men å andra sidan ger mer ledig tid bättre livskvalite så nära hem är en stor bonus.
Men det som jag skulle basera mitt beslut på är vilket som hjälper mig bäst till mitt drömjobb.

Men som oftast med frågor som dessa så tror jag du redan vet svaret i ditt hjärta.

Lycka till med ditt val.