Wednesday 18 March 2009

Sluta klaga och börja packa

Så nu är min arbetsvecka slut - weho, I like tredagars! I morgon börjar dock min 'viktigaste' del av veckan då jag har skola och sedan jobb på Priory på fredag. Jag kan knappast kalla det för praktik det jag gör på The Priory eftersom jag verkligen är 'part of the team' när jag är där.

Ikväll när jag satt och åt middag hemma vid köksbordet med Ida så berättade hon för mig om en utav sina kollegor som bara pratar om hur mycket hon längtar hem till Sverige och hur dåligt allt är i England. Åh vad irriterad jag blir när jag hör sånt. Jag har haft kollegor och människor runt omkring mig som är precis likadana - det är ett ständigt klagande över hur jobbigt allt är i England och ett ständigt tjat om hur bra allting är på alla sätt och vis i Sverige.
Och jag undrar. Varför flyttar man inte hem till Sverige då? Varför bor man kvar när man inte trivs. Nej, flytta hem i stället för att förpesta andra med en massa negativ energi.

Jag trivs jättebra här men visst har det varit stunder då allting har varigt piss. London är en ganska hård och svår stad om man vill göra det till sitt hem. Den är otroligt stor och det kan vara svårt att finna vänner till en början och få sin egen umgängeskrets. Det är lätt att få jobb men man jobbar ofta långa dagar. Men trots det så får man någonstans göra ett val. Och om man väljer att bo här så får man faktiskt försöka göra det bästa av det, och kämpa sig igenom alla motgångar man kan tänkas erfara på vägen.
Jag grät så många gånger första åren här just för att jag inte riktigt visste hur allt gick till, det var ett evigt krångel med öppnande av bankkonto, NI-number, allt sådant där som man i Sverige bara tar för givet. Jag har varit ganska ensam under de första åren och det är först nu, såhär 6 år senare som jag kan säga att jag verkligen har funnit en stabil umgängeskrets. Mina vänner som jag har nu kommer förmodligen stanna här en stund och inte bara sticka efter ett år som många utav mina andra vänner har gjort. Jag har även en glädje över att ha väldigt många brittiska vänner vilket hjälper - på så sättet känner jag mig lite mer del av samhället.

Det som jag hör ofta från de människor som klagar över England är att allt i Sverige är så mycket bättre. Och jag undrar....vad är det i Sverige som är så mycket bättre?
Här i England har vi gratis sjukvård och den är BRA - inte alls sämre än i Sverige. Vi betalar ingenting för att få en tid hos läkare och dessutom kostar all medicin max 7 pund. Det är lättare att få jobb med en mycket flexiblare arbetsmarknad. Okej, det är lite renare i Sverige. Skolsystemet kanske är lite bättre men i övrigt tycker jag inte att den där svenska välfärden lever upp till sitt rykte...

Okej en sak till. Chokladen är godare i Sverige. Vilken tur att den finns att köpa på Scandinavian Kitchen. Jag sitter nämligen här och mummsar på Marabou Daim.

Dags för plugg!

4 comments:

Anonymous said...

haller helt med dig.. visst ar det trottsamt med svenskar som gnaller pa england... varfor ar ni har??

Enligt mig sa ar det mesta battre har, de ar darfor jag ar har :)

Anonymous said...

Haller helt med pa alla punkter (forrutom chokladen, den ar bast i Belgien ;) ).

Men nej, det finns en hel del bittra manniskor och de kommer nog inte vara nojd om de sa bodde i ett lyxpalats pa Hawaii.

SW said...

Linda - eller hur, det fanns en anledning till varför jag flyttade från Sverige i första hand.

Stina - hmm jo vissa människor verkar må bättre av att klaga! Men visst är Marabou ändå bättre än Cadbury?

Anonymous said...

Jag håller så med dig! Eller mer med Stina ser jag.. om jag får lägga till att scheiwisk choklad är ljuvligt också! ;)

Helt ärligt så tror jag dessa människor mest åkte för att "man ska åka utomlands" o så är London ganska handy för de är nära, man pratar engelska o de finns mkt uteliv & shopping. Så festar de som idioter under ett års tid.

Jag tycker också London är bäst. Spec. det där med medicinerna ska de ha stort pluspoäng på! Klart jag har massa åsikter om hur man kunde göra landet bättre o skämtsamt brukar säga "They should do as we do in Sweden" eller "oh this bloody country!!!" men när jag tänker efter var jag likadan när jag bodde i kära svedala.. ;)