Monday 23 March 2009

underbara kvinnor

Jag kom precis hem från Cafe De Paris där jag har varit på Burlesque show. Burlesque är så himla häftigt. Tänk sång, teater, musik, dans, akrobatik och STRIPTEASE (såklart) med en väldigt 'classy' stil. Så otroligt underhållande. I kväll hade Volupte en speciell kväll på Cafe De Paris inne stan där de samlade in pengar till VDAY London som min vän EJ har satt upp.
De olika Burlesque showerna var helt fantastiska och fick mig att tänka på feminimitet , sexualitet och feminism. På något sätt så verkar det som att nutidens feminism inte riktigt går ihop med sexualitet eller feminimitet.
För mig handlar feminism om lika rättigheter. Det handlar om att jag ska kunna ha precis samma förutsättningar som alla andra i världen, det handlar om mänskliga rättligheter. Det handlar inte om att inte vara kvinnlig.

Jag tycker nämligen att kvinnlighet och feminimetet är något alldeles otroligt underbart. Och att vi borde fira det mer. Jag är trött på hyshandet, baktalandet och det ständiga trampandet. Vi borde fira varandra.
Själv älskar jag nämligen det kvinnliga. Jag tror inte riktigt på det där med att det inte finns något som heter kvinnligt och manligt, givetvis så tycker jag inte att man ska bli instängd i någon slags könsroll, nej vi får göra precis vad vi vill, men ändå - jag älskar min kvinnlighet. Samtidigt står jag hårt fast för jämställdhet - men det betyder INTE att jag tänker ta ner mina rosa gardiner, det betyder inte att jag kommer sluta använda feminina kläder eller tycka att det är 'omoraliskt' att gå på Burlesque shower. På Burlesque shower firar man den kvinnliga kroppen, den är så otroligt vacker - jag blir helt fascinerad när jag ser dessa halvnakna kvinnor framför mig på scenen. Inte är det så himla konstigt att män är galna i oss?

En utav Burlesqueartisterna fick oss att ropa 'CUNT, CUNT, CUNT,CUNT' - haha, så bra. För er som bor i Sverige så är det motsvarigheten till ordet 'FITTA'. Här i England är det tyvärr ett skällsord, precis som fitta har det en negativ klang till det. Så tråkigt, varför ska det kvinnliga könsorganet bli ett skällsord?

Nej, sovdags nu! Måste vara på jobbet i morgon kl 8. Försökte föresten ta lite kort på mig själv men gud så blek jag blev.
Sleep well.

3 comments:

Anonymous said...

Kan inte hålla med mer.

Jag är en kvinna och jag vill inte vara något annat, allt jag vill ha är lika möjliheter och lika mycket respekt som männen.

Jag vill inte ha positiv diskriminering, kvotering, tjejtaxa eller något liknande. Utan lika chans till samma jobb och sedan få samma lön så jag kan betala normalt pris för taxin ;)

Burlesque tycker jag är helt ok men avskyr striptease speciellt eftersom stripteasen väldigt sällan slutar vid bara striptease.

SW said...

Zaba, precis! Nej jag tycker inte heller om typisk smutsig striptease, men Burlesque visar dem ju inte så mycket, inte ens bröstvårtorna, och dessutom är kvinnorna artister och inte något annat...
Kram

Anonymous said...

ja precis vilket är varför jag tycker burlesque är helt ok.
Ska väl för klara att jag är närking och att vi sällan använder ord som bra och fantastiskt utan gardera alltid vårt språk med nog, ganska, väl osv. Så helt ok på närkingska är väldigt positivt ;)