Tuesday 10 March 2009

Stand up for Hackney


När jag flyttade till London för snart sju år sedan så blev jag tillsagd att hålla mig borta från stadsdelen Hackney i nordöstra London. Jag fick höra att det var farligt, smutsigt och att man skulle bli rånad så fort man satte sin fot där.
Lustigt nog, såhär sju år senare - så bor jag på gränsen mellan Hackney och Islington. Bara två gator bort så börjar Hackney, och jag älskar det!
Hackney var väldigt sunkigt förut, för kanske 10 år sedan. Så det är inte sådär jättekonstigt att det hade ett dåligt rykte när jag först flyttade hit. Och ja visst så finns det vissa delar av Hackney som fortfarande är lite ruggigt, men i det stora hela så är det ett väldigt härligt community att bo i. Det förändras hela tiden, vi har flest grönområden av alla stadsdelar i hela London och det vimlar av härlig konst och musik - Hackney är nämligen ett väldigt populärt ställe för artister och konstnärer pga det före detta låga huspriserna.
Jag har turen att bara bo ett stenkast från Dalston som har ett väldigt kul nattliv.
Islington stadsdelen som jag hör till är också supermysigt, väldigt rent och fint med superfin arkitektur. So I am pleased to get the best of both worlds...:)

3 comments:

Anonymous said...

Jag tycker det ar fa stadsdelar i London som man kan kalla helt goda eller helt onda. Alla stadsdelar har sina bra och daliga gator sa jag tycker inte man kan domma det efter stadsdel. Men det ar tyvarr manga som glommer bort det!

SW said...

Du har helt rätt! London är en sådan 'diverse' stad, man kan vara i ett toppenområde ena sekunden men om man går rnnt hörnet så är det en helt annan sight!

Anonymous said...

Jag håller med Stina. Dock är inte östra London riktigt där jag vill bo, även om jag gillar att hänga där ibland. Om jag skulle bo där skulle det nog vara Islington för min del.