Sunday 15 March 2009

Jag ett stolt njutande kakmonster

Åh, nu är jag dödsmätt efter att ha ätit pizza till middag och en massa M&M...
Jag och världens bästa Ida gick ut på en promenad idag och började prata om det där med mat. Man hör så himla mycket, om vad man bör och inte bör äta, när man ska äta och hur man ska äta. Varje dag blir man helt översvämmad av samhällets mathets!
Jag äter vad jag vill, hur jag vill, när jag vill. Det är då jag fungerar bäst. Om jag är sugen på något så äter jag det. Om jag är hungig mitt i natten, så äter jag jag. Hur som helst, när som helst. När jag följer det min kropp frågar efter så går det som bäst. Om jag börjar bry mig för mycket, tänka för mycket - det är då jag börjar bete mig 'mindre hälsosamt' kring mat.
Några utav mina vänner pratar ständigt om hur mycket de tränar och hur lite de äter.
När jag berättar att jag gärna äter full fat grekisk yoghurt till frukost och riktigt smör på mackan så ser de nästan illamående ut, samtidigt som de frågar hur i allsin dar jag kan ha en sådan himla platt mage?
Grejen är, om jag äter full fat grekisk yoghurt med banan till frukost så står jag mig på det i flera timmar. It works for me anyway. Dessutom spenderar jag ofta över en timma på cykeln varje dag, springer flera gånger i veckan, går mycket, dricker ingen alkohol, så min kropp behöver fett och kolhydrater för att kunna fungera och bygga muskler!
Jag orkar inte få dåligt samvete när jag äter godis, dricker frappuccinos eller äter mina cheesecakes, gud så onödigt när man kan njuta i stället.

5 comments:

LisaUEEEC said...

Woooord! Well said ;) Onskar bara att man horde manga fler som dig, tyvarr sa verkar det vara fullt av den kaloriraknande sorten istallet. Jag tycker definitivt att man ska ta hand om sig sjalv och sin kropp - men det kan val goras pa lite olika vis, maste inte inkludera raknandet av kalorier och ackliga lightprodukter (inte for att de smakar sa illa, men alla konstigheter de innehaller)? Man kan val visst ata pizza och glass och godis, men istallet for att vara utsvulen och trycka i sig sex bitar sa kan man ju ta chansen och vara mindre utsvulten och kaka ett par bitar bara, da ar det ju genast inte lika onyttigt att ata pizza.
Keep up the good work!

Anonymous said...

bravo! vettigt!

hela detta land ar ju helt crazy nar det galler sant dar; laste en artikel riktad till mammor re: vad man ska ge sitt barn att ata och tipsen var sjukt avancerade, typ "ge inte barnet avokado for det ar for mycket fett i".
ingenstand stod det dock att man inte ska barnen chips i lunch ladan... inte konstigt att det blir fel om folk tror att avokado ar fetare an mcdonalds; for det ar ju sa sana tips tolkas tror jag.

jag vill ocksa cykla btw. men ar lite radd for alla bilar.

Fröken Förvirrad said...
This comment has been removed by the author.
Fröken Förvirrad said...

Hmm...precis som jag, förutom det där med att spendera över en timme på cykeln varje dag, inte dricka alkohol och springa flera gånger i veckan... va fint

SW said...

Elisabet, ja visst är det så - eftersom jag tillåter mig själv allt så blir det sällan så att jag vräker i mig, halva pizzan från igår står i kylen och väntar på mig nu. Jag skulle inte kalla mig själv onyttig, jag följer det min kropp vill ha och ibland behöver den fett och annat för att kunna hålla igång i mitt tempo. Om jag bara skulle äta sallader och inga kolhydrater skulle jag nog kollapsa!

Miss Romaker, men hallå, avokados är ju nyttiga, fettet är ju naturligt!
Cykling är kul, billigt, bra för hälsan och för miljön -endast farligt om man cyklar som en dåre, det finns cycling training courses att gå på för billig penning om man är ovan i trafiken.

Anna - kommer du ihåg när det var du som hade spring i benen och jag inte orkade någonting? Haha! Guuuud vad mätt jag är....haha.