Wednesday 4 March 2009

a loveletter to myself

Stina ar en harlig tjej som idag har utmanat sig sjalv att skriva tre bra saker om sig sjalv. Inspirerande som Stina ar skrev hon fyra. Nu gor jag detsamma.

Jag ar stolt over den jag ar
Jag ar stolt over den jag ar och hur mycket jag har utvecklats pa den senaste tiden. Det har varit forbaskat kampigt men resultatet ar valdigt markbart. Det ar jag som tog valet att gora nagot at mitt liv, men jag skulle aldrig klarat av det utan stodet fran manniskor runt omkring mig.

Jag tycker om mig sjalv
Ingen annan eller inget annat ar viktigare an mig sjalv. Jag ska leva med mig sjalv resten utav mitt liv - darfor har jag som mal att alltid satta mig sjalv i forsta rum, inte pa ett arrogant eller sjalviskt satt, men om jag inte tar hand om mig sjalv, om jag inte alskar mig sjalv sa kommer ingen annan kunna gora det heller. Jag har lart mig att alska mig sjalv genom att saga det till mig sjalv. Jag ger mig sjalv en klapp pa ryggen och sager 'Bra gjort Sofia', 'Du ar en bra tjej', 'Du klarar det har...' eller 'HEY HOT STUFF, you are loveable!'. Jag ger bekraftelse till mig sjalv - for jag ar min egen domare. Does that make sense?


Jag ar envis, empatisk och en overlevare

Jag ar envis som en oxe och ger sallan upp om det ar nagot jag vill ha. Om det anvands med ett sunt fornuft kan man ga langt med att vara envis.
Jag har en otrolig empati for andra manniskor - ett utav skalen till varfor jag vet att jag kommer att bli en bra psykoterapeut.
Jag ar en overlevare. Ni vet min historia, jag ar en overlevare och vill hjalpa andra att radda sig sjalva. Alla har vi en styrka inom oss som vill att vi ska leva - det galler bara att hitta den och anvanda den.

My look
Jag ar stolt over hur jag ser ut. Det ar nagot som har vaxt fram under det senaste aret. Jag alskar mina langa ben och min smala midja. Detta ar nagot jag tror kommer bli battre for varje dag som gar. Den positiva rosten inom mig vaxer for varje dag som gar, och nu litar jag helt och hallet pa mig sjalv och vet att jag ar 'hot hot hot.' Det handlar inte om hur man ser ut. Jag har lart mig att alska mig sjalv och kanna mig bekvam i min egen kropp. Min kropp ar fantastisk - precis som alla andras. Men man maste saga det till sig sjalv. Jag skulle aldrig ha denna installning om jag hela tiden sag mig sjalv i spegeln och rynkade pa nasan.

2 comments:

Anonymous said...

Jattebra, nu tycker jag att du ska vara stolt over dig sjalv. Och bast av allt ar att av hur jag kanner dig igenom bloggen sa stammer det precis.

Du har dessutom en valdigt genuin blogg sa jag ar ratt saker pa att jag 'kanner dig ratt' ;)

Kram

Anonymous said...

lysande! jag tycker det har ar en kanon-ide!
kul som sagt med en till london blogg i listan!

ha en bra dag!
kram/Karin