Friday 13 March 2009

Sofia London-tipsar

Jag fick mitt mail av min kära storasyster idag. Så nu har jag spenderat ett antal minuter på att skriva ihop ett mail om olika Londontips, kul. Man märker också att jag inte har någon som helst koll på vad som händer väster om stan...what so ever!

Hej syster!
Hoppas allt är bra med dig. Som jag nämnde i telefon så ska en kollega åka till London med sina vuxna döttrar nästa torsdag. De vill gärna ha bra tips på shopping, kanske nån bra marknad och bra-prisvärda matställen. Du kan maila Kerstin direkt.
Kram Syrran


'Hej Kerstin

Min syster Johanna sa att du ville ha London-tips, så jag ska göra mitt bästa.
Var i London kommer ni att bo och vilka dagar är ni här?

Något jag brukar rekommendera är Borough Market (http://www.boroughmarket.org.uk/). Det är en jättemysig matmarknad som ligger vid South Bank vid Themsen. Även om man inte vill köpa mat så är det mysigt att bara gå runt och kolla och smaka av allting! Dessutom finns där mysiga pubar och cafeer. Det är öppet på Lördagar, närmaste tunnelbana är London Bridge.

Annars finns ju Portobello Road i Notting Hill - jag tror att det är öppet på lördagar också. Portobello Road är inte alls en personlig favorit, jag tycker att den är alldeles för över-hypad och jag har aldrig riktigt fattat vad det är som är så populärt med den. Men det kan säkert vara värt ett besök!

Andra marknader som jag kan rekommendera är Columbia Flower Market, en supermysig blomstermarknad som har öppet söndagar 8-14. Om man vill se hur riktiga London är, och träffa riktiga 'Londoners' kan man åka hit. Även om man inte är särskilt blomsterintresserad så är det mysigt att bara gå runt och strosa. Däremot ligger det lite knepigt till, en 15 minuters promenad från tunnelbanestationen Old Street.

Spitafields market på söndagar vid Liverpool Street är mysigt - Camden market är jättepupulärt (själv avskyr jag den) men det kan säkert vara en upplevelse.

Shopping av kläder och dylikt: Unvik Oxford Street! Det enda som finns på Oxford Street som är värt att besöka är den stora TopShop butiken vid Oxford Street, annars finns nämligen de flesta butiker på andra ställen. Om Oxford Street är något som lockas så försök att åka dit ganska tidigt på morgonen för att undvika alla folkmassor.
Covent Garden tycker jag är bra för shopping, man slipper trafik och även om det är mycket folk så blir det inte så packat som på Oxford Street. Här finns många affärer, speciellt på Neal Street. Närmaste tunnelbana är Covent Garden/ Holborn / Leicester Square.
Annars så tycker jag att Kings Road i Chelsea är mysigt (Sloane Square närmaste tube) och Kensington High Street.
Regent Street är också helt okej och blir heller aldrig lika packat med folk som Oxford Street.

Nu vet ju inte jag var ni kommer att bo i London - men jag kan tipsa om några utav mina favoritrestauranger.
Skylon (http://www.skylonrestaurant.co.uk/) är en jättebra restaurang som har otroligt god mat och bra service. Inte superbilligt men inte jättedyrt heller! Här behöver man antagligen boka bord - men jag är inte helt säker. Också väldigt trevligt ställe om man bara vill ta en drink i deras bar. Just vid South Bank så finns många bra restuaranger för inte allt för dyr penning. Vid Festival Terrace finns många bra restauranger där man inte behöver boka bord, bra mat och inte för dyrt. Caffe Vergano är en personlig favorit, italiensk god mat och mysig interiör. Närmaste tunnelbana för South Bank är Waterloo.
Mitt tips är att försök hålla er borta från turistfällorna vid Leciester Square! Ställen som 'Angus Steak house', 'Bella Pasta', 'Little Italy' är typiska 'fällor'.
På Upper Street i Angel som ligger här där jag bor finns mina favoriter. 'Le Mercury' på Upper Street gör otroligt god mat, 'Sangria' på Upper Street är en väldigt bra spansk Tapas Bar. Ottolenghi på Upper Street gör de godaste kakorna i London.
Om ni blir sugen på lunch och råkar vara på Oxford Street så finns det ett litet torg precis bakom Oxford Street vid Selfridges (Bond Street närmaste tube) med bra lunchställen.

Annat som jag inte tycker man ska missa är Hampstead och Hampstead Heath. Det ligger precis norr om innerstaden och är väldigt mysigt för en shopping,lunch eller fika och en promenad på heden Hampstead Heath. På kullen vid Parlament Hill Fields får man en bra utsikt över London. Så om vädret tillåter är Hampstead ett jättemysigt ställe att uppleva den tidiga våren. Kensington Gardens, Regents Park, St James' Park och såklart Hyde Park är de mer centrala parkerna.

Tate Modern ligger också det vid South Bank - ett stort museum med modern konst. Det ligger väldigt fint till vid Themsen och om man går över floden kommer man till St Pauls Cathedral.

Hoppas att jag har varit till någon slags hjälp, om du har fler frågor så är det bara att maila! '

3 comments:

Anonymous said...

Usch nu skäms jag att jag inte är borta i öster mer.

Mycket bra turistråd Spot on med Portobello market, gatan är trevligare alla andra dagar utan marknaden. Håller även med om Oxford Street och turistfällorna.

Anonymous said...

Åh, Borough Market! När jag bodde i Whitechapel brukade vi promenera över ganska ofta på lördagsmorgnar... nuförtiden går killarna på jobbet gärna dit på fredagslunch men jag hinner sällan och dricker aldrig på lunchen så det blir inte ofta att jag kommer dit.

Vi borde ses där någon gång snart och fika tycker jag!

SW said...

Zaba - ja men jag skäms för jag inte vet något om västra London!
Borde börja sluta vara så lat och lämna Islington för en dagstur. Kram

Anna - Jag ses gärna på en fika vid Borough Market, säg bara till! Kram