Sunday 22 March 2009

Om att förlåta

Igår var en väldigt lustig dag. Jag cyklade som planerat ner till Peckham för att träffa min kompis. Tillsammans cyklade vi till Dulwich för att äta lunch och snacka. Och vi pratade. Det tog ett tag för mig att börja, ni vet, verkligen vara ärlig och berätta vad det var som låg längst där inne och gjorde ont, men det kom ut. Jag vet inte vad ni läsare tycker - ibland oroar jag mig för att jag skriver lite väl personligt och ärligt här inne, men samtidigt så är chansen inte sådär jättestor att jag kommer stöta på er på vårt lokala Tesco så jag bryr mig inte sådär jättemycket.
Det här med att sluta dricka alkohol var en början till ett nytt liv för mig. Och det är fortfarande min största prioritering, att hålla mig nykter. För om jag inte har min nykterhet så kommer ingenting annat att fungera heller. Men det är en väldigt konstig grej. Det dyker upp nya saker hela tiden som man ska handskas med, nykter, och det är en ständig kamp att inte ge in till min destruktiva sida.
Det är så jag ser det, som att jag har två olika sidor av mig själv. En är väldigt mörk. Det är den som vill förstöra för mig själv. Det är den som hungrar efter drama, mörker, alkohol, droger, knäppa män etc. Men samtidigt har jag också den otroligt ljusa sidan som vill leva. Som vill må bra, som vill sjunga, dansa, skratta och njuta. Och det är den ljusa sidan av mig som blev väldigt tyst när jag drack och droger, men den fanns där. Den dog aldrig ut. Det var den som skrek 'SLUTA! SÖK HJÄLP', det var den sidan av mig som tog mig till mitt första möte.
Nu har jag varit nykter i 20 månader. Mörkret finns fortfarande där, ibland vill jag fortfarande bara förstöra för mig själv. Ibland vill jag inte känna allt jag känner, ibland vill jag bara ta en dag ledigt från min alltför hyperaktiva hjärna. Men jag fortsätter att kämpa, jag fortsätter att låta den ljusa sidan av mig att växa och utvecklas.
Det som gnagde inom mig igår var en oro. Jag är otroligt duktig på att sopa saker och ting under matten och låtsas om som att det inte gör ont. Men det ligger ju där och gnager. Jag har varit otroligt arg på mig själv för att jag har låtit vissa saker hända. Jag skäms så oerhört för de saker jag gjorde under sista tiden då allting bara gick åt skogen.
Men vet ni vad. Igår kom jag till någon slags vändpunkt då jag insåg att jag kommer att bli tvungen till att förlåta mig själv. Jag var sjuk när allt hände, jag förstod inte att jag hade ett val. Men ibland önskar jag att jag bara kunde gå tillbaka i tiden och rädda mig själv. Jag vet att det inte är möjligt, men jag har ett val nu.
Antingen kan jag förlåta mig själv för det jag gjorde. Eller så kan jag fortsätta vara arg.
Ingen annan kommer ge mig den förlåtelse som jag innerst inne behöver. Det är ingen annans jobb än mitt eget.
Keep on walking to the light, she said. And I will.
S xx

9 comments:

Anonymous said...

Jag tycker det du skriver är så otroligt bra. Jag förstår vad du menar med personlig, men det du varit med om kanske kan nå ut till nån som kan hjälpa nån annan? O de hjälper nog dig också att skriva om allt. Jag beundrar dig. Vill också skriva mer personligt, men vet att en del ex & dyl. spionerar.. ;)

Ces said...

Jag haller med Matilda. Jag gillar att lasa din blogg pga att du ar sa arlig. Det finns alldeles for manga bloggar dar folk latsas vara perfekta och leva perfekta liv.

Kram

Anonymous said...

Tycker inte du är för personlig utan lagom personlig.

Samt det du skriver är ju på rätt sätt och kan ju inte användas emot dig.

Håller även med ovan att bloggar som är perfekta är så tråkiga samt att man tröttnar på perfekta fake liv.

Matilda jag var också rädd för bloggspioner (stalkers och mordhotande idioter) men har bestämt mig att de kan fara åt helvete för de ska inte hindra mig att leva mitt liv så som jag vill leva det.

Anonymous said...

bla...bla.... bla......get on with it......

SW said...

Matilda, Ces och Zaba - tack för era kommentarer, kul att ni läser här inne. Jag ska sluta oroa mig för vad folk tycker och tänker, ni som är här inne läser väl pga ngn anledning, allt annat spelar ju faktiskt inte så stor roll.

Anonymous - you are funny. Stop wasting your time reading my bla bla bla. Get on with it, love.

Anonymous said...

Fortsätt att skriv precis så som du gör. Det är en av de stora anledningarna till att jag läser din blogg och faktiskt också berörs. Inte för att du en gång var min brev-/chatt-/mailkompis utan för att du i dag visar prov på att du besitter så mycket mod, självinsikt och framför allt LIV, som du väljer att dela med dig av till oss andra. Jag tycker det är fantastiskt och jag känner igen mig i så mycket av det du skriver. Det får mig ofta att undra var jag själv står och vad nästa steg bör eller kommer till att bli.
Keep up the good work, Sofia! Keep fighting, keep living, keep laughing, keep smiling! :) And everything in between.

SW said...

Linn, tack så otrolig mkt för din fina kommentar - jättekul att du läser här inne och att det ger dig något. Det är ju det som är meningen med det hela! Kram

Anonymous said...

Hej! Jag hittade din blogg via ett inlägg på Londonsvenskar; jag har tidigare bott i London och ska flytta dit i höst igen, jag älskar stan och älskar att läsa om stan! Jag tycker att din blogg är väldigt bra, och kommer nog börja följa den. Jag gillar sättet du skriver på, och du verkar ha otroligt bra och intressanta värderingar, mycket som jag själv känner igen mig i, och saker jag jobbar med - att kunna värdera sig själv högt, tro på sig själv och kunna ta för av sig av livet! Det är väldigt inspirerande att läsa om människor som har en positiv inställning till livet och sig själva. Det blir extra inspirerande med någon som varit med om väldigt mycket i sitt liv, vilket du definitivt verkar ha varit... Väldigt kloka tankar i det här inlägget, om att förlåta sig själv.

SW said...

Karin, vad kul att du gillar bloggen! Forstätt gärna att läsa. :) Nu ska jag kika in hos dig. Kram