Wednesday 11 February 2009

Att fika

Jag verkar ha ett otroligt sug efter svenska saker just den här veckan. Idag hamnade jag och Angelika på Scandinavian Kitchen där vi åt otroligt goda semlor. Personalen är jättetrevlig och jag kommer absolut gå tillbaka!
Lustigt det där, första året när jag bodde här så saknade jag verkligen alla svenska saker och åkte till IKEA stup i kvarten. Saker och ting förändras dock och såhär 6.5 år sedan jag flyttade till England gläds jag mer åt en Sunday roast dinner på den lokala puben än en köttbulletallrik. Jag känner mig så mycket mer hemma i London än i Sverige, och desto tryggare man känner sig på en plats desto mindre saknar man saker från en plats som en gång var ens hem och trygghet.
Däremot älskar jag svenskt fika. Bara det att ordet FIKA inte finns i det engelska språket är liksom lite synd, för att fika har inte alla samma innebörd som att go for a coffee...
Nej, svenskt fika är det bästa. Kladdkaka, chokladbollar, kanelbullar och semlor går inte att hitta på Starbucks. Därför, om du vill fika svenskt och bor i London kan jag varmt rekommendera Scandinavian Kitchen.

Jag och Angelika, en väldigt bra kompis - speciellt om man vill fika :)

2 comments:

Anonymous said...

Bra tips! Jag har inte hittat dit riktigt än :)

SW said...

Victoria - det ligger på Great Titchfield street inne i stan, off oxford street.