Sunday 1 February 2009

Storbrittanien, en ö i Sydeuropa?

Det snöar! Vi har ca 1 cm snö på backen vilket betyder att ingenting fungerar. Det brittiska samhället kan inte hantera snö överhuvudtaget, inte ens om det smälter bort. Allting slutar fungera, tågen blir inställda, bussarna står stilla eftersom vinterdäck är något bortom förståelse och människor går runt och ser otroligt shockade ut. Faktum är att det händer varje år, flera gånger dessutom. Snön faller och allting kollapsar. Och varje gång det händer är det lika shockartat. Jag menar, hur kan det snöa...är inte Storbrittanien en ö i Sydeuropa....?
Dem verkar tro det i alla fall.
Första gången jag upplevde denna totala kollaps på grund av ett minimalt snöfall var när jag pluggade på City University. Det låg ett knappt synbart täcke av 1 cm snö på backen. Därav stängde mitt bibliotek 6 timmar tidigt på grund av 'the extreme weather conditions'. Bussarna gick inte, tunnelbanan (under jord) stod stilla och Orange's mobilnätverk fungerade inte heller.
Helt jäkla sjukt.
I morgon ska jag åka tåg till Barnes i sydvästra London för att besöka The Priory där jag ska göra min praktik. Jag lär få åka hemifrån fyra timmar i förväg bara i säkerhets skull eftersom tågen med all säkerlighet inte kommer att gå. Jag menar, det har ju faktiskt snöat.

4 comments:

Anonymous said...

Haha ja det ar verkligen helt sant! Jag har sjalv en intervju imorgon och jag funderar nastan pa att skjuta fram den eftersom t-banan inte kommer att fungera minst en vecka framat :-)

Anonymous said...

Ja jösses! Vi är hemma från jobbet idag - inte en chans att ta oss någonstans om vi inte ville promenera en mil. Det hade jag konstigt nog ingen lust att göra iförd ballerinaskor... trodde ju att det skulle bli vår nu!

Anonymous said...

Visst är det underbart?! Jag funderar på att skicka sambon till Budgens med lite konserver, en vattenflaska och denna ficklampa för att se hur det går, det är ungefär tjugofem meter dit och man vill ju inte ta några risker!

SW said...

Amanda, ja - jag är hemma idag, hade en jätteviktig dag men med inga fungerande tåg ut från Waterloo så fanns det inte mkt mer att göra. Men visst är det sjukt att dem inte kan vara lite mer förberedda?