Tuesday 10 February 2009

A tiny bit of gratitude

När jag i augusti 2007 försökte att hålla mig nykter så lärde jag mig att skriva tacksamhetslistor, gratitudelists som vi säger på engelska. Jag brukade skriva dessa listor varje dag. Först förstod jag inte vad det skulle vara bra för, dessutom tyckte jag inte att jag hade så mycket att vara tacksam över, mitt liv hade ju gått åt skogen - enligt mig. :) Men efter att jag hade skrivit ett antal listor så märkte jag faktiskt att jag började tänka lite mer positivt, jag hade ju faktiskt saker i mitt liv att glädjas åt, om jag tänkte efter. Och genom att börja tänka i dessa positiva tankebanor, att alltid försöka fokusera på det ljusa och inte det mörka så kändes allt så himla mycket lättare. Det är som att träna sinnet till positivt tänkande, och ju mer du övar desto lättare blir det.
Tyvärr så glömmer jag alldeles för lätt, dessa grundprinciper som en gång fick mig att få tusen gånger bättre. Så nu börjar vi om, jag ska börja skriva tacksamhetslistor igen. Dagens lista ser ut såhär:

JAG ÄR TACKSAM FÖR:

*Att jag är nykter idag
*Att jag inte vaknade upp med en baksmälla
*Att jag har pengar på mitt konto
*Att jag har ett hem
*Att jag har välrdens bästa vänner runt omkring mig
*Att jag fick den där efterlängtade praktikplatsen
*Att jag är frisk
*Att mitt liv är i någorlunda ordning
*Att jag ska springa ett lopp på Lördag
*Att jag gör en master i psykologi, något som jag alltid har drömt om.
*Att jag har min älskade familj

Så! Nu ska jag ta ett djupt andetag och försöka ha hopp och tro...
So long, som pappa brukar säga.

6 comments:

Anonymous said...

Det är sannerligen vettigt att ta några minuter om dagen och minnas allt man är tacksam och glad för :) Kram!

Anonymous said...

Det där är som en själakram för en själv att göra. Det är så lätt att glömma bort vad man åstadkommit och vad man faktiskt gör! Och dina punkter på listan är BIG DEALS. Håll huvudet högt.

Ja, visst är det så att det är en annan form av beroende. Besatthet. Ett annat sätt att dölja sina riktiga känslor helt enkelt... Men har du kunnat släppa personen nu eller finns han i ditt liv fortfarande?

Judith said...

Jag är dålig på att göra dom där listorna. Ska ta till mig din idag och tänka på vad jag också har att vara tacksam över idag.

Kramis

Anonymous said...

Du tänker klokt om killen som förkastar sitt liv - Låt honom inte spilla bort ditt också! Kanske han en dag inser samma sak som dig men tills dess kan inte du vänta. Du ska leva ett liv där du mår bra utan all jävla skit. För det går.

SW said...

Anna - ja visst när man tänker efter finns det ju faktiskt saker att vara glad över! Väldigt viktigt att komma ihåg ibland....

Umma, ja jo det kanske är big deals...om man tänker noga...:)

Judith, jag med! Tills det började bli för outhärdligt...

Anonymous said...

Tack för påminnelsen! Det här med att vara tacksam är verkligen något jag på tok för ofta glömmer. Och många med mig, har jag en känsla av.
Så långt du har kommit och så mycket du har att vara tacksam för! Gotta dig i det.